Temat tygodnia
Kto powinien zainteresować się karierą w dziale FP&A?
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Poznaj zwycięzców krajowego finału CIMA 2015 Global Business Challenge

Case Blitzkrieg – zespół złożony ze studentów warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej będzie reprezentował nasz kraj podczas międzynarodowego finału CIMA 2015 Global Business Challenge.
Kategoria: Wiadomości
01.06.2015

O zwycięstwie studentów zadecydowały zdolności prezentacyjne, świetna znajomość angielskiego i dogłębna analiza konkursowego case study osadzonego w realiach przemysłu naftowego i gazowego. O tym, która z czterech konkursowych drużyn zmierzy się z reprezentantami 25 krajów i regionów świata, zadecydowało jury w składzie: Anna Tumidajewicz, F&A Delivery Lead Europe Infosys BPO Poland, Aleksander Solski, Finance Director Unilever Poland & Baltics, Iain Petrie, Vice President Tax Operations Shell, a także Mike Webb, Head of Technology Centre, Prague, Barclays.

Trzy zespoły ze Szkoły Głównej Handlowej i jedna reprezentująca Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu – te drużyny walczyły o wejście do międzynarodowego finału CIMA 2015 Global Business Challenge. Konkurs sprawdzający zdolności studentów, którzy w przyszłości chcieliby doskonalić się w dziedzinie rachunkowości zarządczej, da im szansę na pokazanie swoich umiejętności przed gronem międzynarodowych ekspertów reprezentujących świat biznesu i finansów. W jury polskiego finału, będącego przedsmakiem globalnych zmagań, zasiedli przedstawiciele najbardziej liczących się organizacji, które istotę swojego funkcjonowania opierają m.in. na sprawnym rozliczaniu wewnętrznych procesów księgowych i finansowych. To właśnie m.in. w tych działach mogą realizować się specjaliści do spraw rachunkowości zarządczej, których rekomendacje, uwzględniające zarówno środowisko finansowe firmy, jak i jej zewnętrzne uwarunkowania, w realny sposób wpływają na kondycję rynkową całego przedsiębiorstwa. 


 

Studium przypadku na wagę zwycięstwa

Zadaniem uczestników konkursu było zanalizowanie case study, które w tym roku odnosiło się do sytuacji fikcyjnej spółki YJ, operującej w segmencie naftowym i gazowym. Studenci mieli przekazać zarządowi swoje rekomendacje dotyczące krótko- i długoterminowych planów rozwoju firmy, a także zaproponować, w jaki sposób podmiot operujący m.in. w krajach afrykańskich powinien poradzić sobie z różnicami kulturowymi, protestami ekologów, a nawet przypadkami łamania prawa.

Bardzo istotnym problemem w prowadzeniu biznesu są kwestie związanie z etyką. Cieszę się, że uczestnicy konkursu poważnie podchodzą do tych spraw. Jest rzeczą jasną, że w przygotowania do konkursu włożyli bardzo dużo wysiłku i jestem przekonany, że wkrótce będą mogli cieszyć się owocami swojej pracy. Pracuję w Shell od 21 lat i mogę powiedzieć, że tematy i pytania poruszane w czasie finału są faktycznie częścią naszej biznesowej rzeczywistości. Jestem pewien, że każdy z finalistów i finalistek będzie w przyszłości doskonałym konsultantem. Nic dziwnego, że już w tej chwili zwrócili uwagę osób zajmujących się procesami rekrutacyjnymi – mówi przewodniczący jury Iain Petrie, Vice President Tax Operations, Shell.   

Członkowie jury zwrócili również uwagę na świetne merytoryczne przygotowanie wszystkich uczestników finałowej gali. Podkreślali też istotną w zawodzie specjalisty do spraw rachunkowości zarządczej umiejętność publicznego prezentowania swoich wniosków i zdolności interpersonalne. Podkreśla to Anna Tumidajewicz, F&A Delivery Lead Europe Infosys BPO Poland, która doceniła także zaangażowanie studentów w zrozumienie problemów różnic kulturowych przedstawionych w case study.

Jestem pod dużym wrażeniem wiedzy uczestników polskiego finału CIMA 2015 Global Business Challenge. Mam tu na myśli zarówno poziom ich merytorycznego przygotowania, jak i kompetencje miękkie, czyli zdolności autoprezentacyjne i umiejętność zwrócenia uwagi jury na najistotniejsze elementy wystąpienia. Tak jak i w poprzednich latach, poziom reprezentowany przez uczestników jest bardzo wysoki. To duże wyzwanie, ponieważ tegoroczne case study było wyjątkowo trudne i wymagało od finalistów wzięcia pod uwagę aspektów nie tylko finansowych, ale również ekonomicznych i politycznych – mówi Anna Tumidajewicz.

Jak podkreślają sami uczestnicy konkursu, każdy z zespołów poruszył w swoich wystąpieniach inny wątek przedstawionej sytuacji. Przy wyrównanym, wysokim poziomie merytorycznym, część uczestników postawiła na zaprezentowanie krótkoterminowych rozwiązań. Inny skupili się z kolei na omówieniu kilkuletniej perspektywy rozwoju, dogłębnej analizie rynku jako całości czy szczegółowym zanalizowaniu aspektów finansowych. Wszyscy zgodzili się w jednym – ważne, żeby przedsiębiorstwo zaimplementowało sprawną politykę społecznej odpowiedzialności biznesu. To istotne w przypadku branży tak bardzo narażonej na protesty ze strony ekologów.

Co istotne, wszystkie prezentacje zostały przedstawione w języku angielskim. W takiej właśnie formie odbędą się również międzynarodowe rozgrywki.

Bardzo zaimponował mi poziom biegłość językowej uczestników konkursu. Wystąpienia publiczne wymagające posługiwania się bardzo specyficzną i biznesową terminologią to duże wyzwanie – tym trudniejsze, jeżeli nie używamy naszego języka ojczystego. Prezentacje były naprawdę znakomite. Międzynarodowe firmy z pewnością znajdą w Polsce poszukiwane przez nie talenty – komentuje Mike Webb, Head of Technology Centre, Prague, Barclays.

Z efektów lokalnego finału zadowolony jest Aleksander Solski, Finance Director Unilever Poland & Baltics.  

Patrząc na występy tegorocznych uczestników konkursu poczułem dumę. Mam poczucie, że członkowie wszystkich drużyn świetnie zaprezentowali się przed jury. Jestem przekonany, że ich wszechstronna wiedza i umiejętności pozwolą im w przyszłości zostać specjalistami najwyższej klasy. Cieszy również fakt, że swoją przygodę z rachunkowością zarządczą rozpoczynają tak wcześnie – mówi Aleksander Solski.


 

Na międzynarodowy finał zjedziemy do Warszawy

Międzynarodowy finał konkursu odbędzie się w tym roku w dniach 37 sierpnia w Warszawie. Weźmie w nim udział drużyna Case Blitzkrieg, w składzie: Michał Mądry (nagrodzony przez jury tytułem najlepszego przemawiającego), Aleksander Pernach, Jędrzej Małolepszy i Mateusz Matuszewski, która swoich sił w lokalnych rozgrywkach próbowała po raz drugi. Zeszłoroczne zmagania przyniosły im srebrny medal.

Analiza konkursowego case study zajęła nam trzy miesiące. W końcowym etapie spotykaliśmy się codziennie i zdarzało się, że przygotowaniom poświęcaliśmy większość dnia. Myślę, że tegoroczne case study było trudniejsze niż zeszłoroczne; wymagało dogłębnego poznania branży energetycznej i skupienia się na twardych danych. Cieszę się, że tym razem udało się nam zdobyć główną nagrodę. Myślę, że wyciągnęliśmy wnioski po zeszłorocznym finale, w którym zajęliśmy drugie miejsce. Teraz skupiamy się na przygotowaniach do międzynarodowego finału. Mam nadzieję, że będziemy podczas niego godnie reprezentować nasz kraj – mówi Michał Mądry, członek zespołu Case Blitzkrieg.

Wszyscy uczestnicy konkursu zyskali uznanie Jakuba Bejnarowicza, szefa CIMA w Europie Środkowo-Wschodniej.

Myślę, że uczestnikom udało się osiągnąć bardzo wysoki poziom. Wierzę, że jest to tendencja, którą zaobserwujemy podczas międzynarodowego finału. W dniach 37 sierpnia Warszawa stanie się światowym centrum rachunkowości zarządczej. Choć trzymam kciuki za wszystkich finalistów, mam nadzieję, że nasz polski zespół zdobędzie na nim wysoką lokatę – komentuje.

W tegorocznym lokalnym finale CIMA 2015 Global Business Challenge I miejsce zajęła drużyna Case Blitzkrieg (Aleksander Pernach, Michał Mądry, Jędrzej Małolepszy, Mateusz Matuszewski). II, III i IV miejsce przypadło odpowiednio: Game Changer (Michał Filipczak, Jakub Złocki, Jakub Grabarz, Mikołaj Konior), Dream Team (Magdalena Gawron, Jakub Borgosz, Zofia Olszewska, Łukasz Below) i JAKM Solutions (Mariusz Przybylak, Katarzyna Kaczmarek, Andrzej Gorlov, Jakub Galusiński). Pierwsze trzy miejsca zajęli reprezentanci Szkoły Głównej Handlowej. Czwarte miejsce przypadło studentom z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Jury przyznało również nagrodę za najlepsze wideo konkursowe, promujące Instytut CIMA, która trafiła w ręce Case Blitzkrieg. Nagroda dla najlepszego prezentującego odebrał Michał Mądry z tej samej drużyny.

Zobacz również