Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Praca w ROCKWOOL GBS – poznaj historię Marka Szywały

Jak pogodzić rolę Service Managera z Treasury Managerem? Czym jest Continuous Improvement i jak wpływa na organizację? W wywiadzie opowiedział nam o tym Marek Szywała, który w ROCKWOOL GBS pracuje od ponad 6 lat.
Akcja redakcyjna: Okiem eksperta
Kategoria: Wiadomości
12.09.2023

Do ROCKWOOL GBS dołączyłeś w 2017 roku jako starszy specjalista do spraw bankowości – jak wspominasz początki w organizacji?

Był to dynamiczny okres w moim życiu, ponieważ oprócz zmian w życiu zawodowym, po raz pierwszy zostałem rodzicem, witając na świecie córkę. W pierwszych tygodniach mojej przygody w ROCKWOOL GBS zaangażowałem się w intensywny dwutygodniowy proces onboardingu, który obejmował nie tylko zapoznanie się z kolegami i koleżankami z pracy, ale także zdobywanie wiedzy na temat specyfiki pracy w ROCKWOOL, naszej kultury i wartości.

Przez ten czas integrowałem się i zgłębiałem różnice kulturowe pomiędzy Polską a krajami, które mieliśmy wkrótce odwiedzić. Po zakończeniu wdrożenia, przez blisko dwa miesiące dużo podróżowałem, między innymi odwiedzałem fabrykę w Cigacicach oraz fabrykę w Tapolcy na Węgrzech.

Jak rozwijała się Twoja ścieżka kariery i zespół bankowości w ROCKWOOL?

Po przeniesieniu procesów do naszego poznańskiego centrum, zauważyliśmy, że skala tych procesów znacząco wzrosła, obejmując wszystkie spółki w Grupie ROCKWOOL w Europie, co daje nam około 30 spółek.

Zdecydowałem się wówczas wziąć udział w rekrutacji wewnętrznej na stanowisko Kierownika Zespołu ds. Bankowości i dzięki zaufaniu managementu udało mi się przejść przez ten proces pomyślnie. Od tego momentu mogłem bardziej skupić się na budowaniu zespołu i zarządzaniu. W tej chwili zespół składa się z 10 osób. Myślę, że od samego początku mocną stroną zespołu była dobra atmosfera, interesujące zadania oraz wzajemne zaufanie co przekłada się na niską rotacje pracowników.

Dynamiczny rozwój zespołu bankowości umożliwił mi także zaangażowanie w projekty zespołu Group Treasury. W pewnym momencie dołączyłem do tego zespołu na pół etatu jako menadżer a zdobyte dotąd doświadczenie mogę wykorzystywać na poziomie całej Grupy ROCKWOOL.

Na czym obecnie polega Twoja rola?

Oprócz tego, że nadal opiekuje się zespołem Banking & Treasury i jestem częścią zespołu Group Treasury, pełnię również rolę GBS Service Managera. W tej roli, dbam o to, aby sposób funkcjonowania centrum był odpowiednio ustrukturyzowany i efektywny a jakość usług dostarczanych przez nasz dział finansowy spełniał oczekiwania interesariuszy Grupy ROCKWOOL. Jednocześnie wraz z zespołem działamy na dwóch płaszczyznach:

  • operacyjnej -  dbając m.in. o odpowiednią strukturę portfolio i transferu usług, zapewnieniu dokumentacji oraz ciągłości procesu a także ustalania zasad współpracy i finansowania.
  • projektowej, koncentrując się na rozwijaniu dotychczasowych procesów i organizacji pracy poprzez projekty m.in. z obszaru Continuous Improvement czy robotyzacji.

Na czym polega Continuous Improvement?

Continuous Improvement polega na ciągłym doskonaleniu procesów poprzez eliminacje marnotrawstw a w konsekwencji na zwiększaniu efektywności.

Naszym priorytetem jest, uświadomienie pracownikom, że w codziennej pracy maja realny wpływ na udoskonalanie czynności, które wykonują i sprawianie, że z dnia na dzień możemy być w danej kwestii lepsi.  

Nasz program rozwoju rozpoczęliśmy od szkoleń dla pracowników, gdzie w pierwszej kolejności staraliśmy się wyjaśnić, czym tak naprawdę jest Continuous Improvement i przedstawić narzędzia niezbędne do jego skutecznego wdrożenia. Następnie przeszliśmy do drugiego etapu, gdzie umożliwiliśmy wewnętrzne wizyty w innych zespołach, pozwalając pracownikom spojrzeć na procesy z nowej perspektywy. Ostatecznie uruchomiliśmy Continuous Improvement Box - specjalną przestrzeń dostępną na firmowym SharePoint, która umożliwia zgłaszanie pomysłów na usprawnienia w swoich procesach i ich odpowiednia priorytetyzację.

Część z tych propozycji usprawnień, może zostać zautomatyzowana przy wykorzystaniu narzędzi RPA, które obecnie intensywnie rozwijamy w Service Management. Warto podkreślić, że moim zdaniem nie da się zastąpić człowieka robotem – zawsze będzie to synergia kompetencji człowieka i procesów automatyzacji.

Jak zmienił się ROCKWOOL od początku Twojej pracy i jakie teraz widzisz wyzwania w organizacji?

Uważam, że główną zmianą jest rozszerzenie zakresu odpowiedzialności, który odbywa się poprzez centralizacje nowych obszarów właśnie w GBS. Od 2016 roku, poza obszarami IT i finansów, wprowadziliśmy także inne funkcje w ramach ROCKWOOL GBS, takie jak marketing, zakupy, HR czy inżyniering. Obecnie nasz zespół liczy ponad 400 osób reprezentujących 8 różnych funkcji w Poznaniu oraz w naszym nowo otwartym biurze w Warszawie.

Jeżeli chodzi o wyzwania, to moim zdaniem, pierwszym z nich jest zatrzymanie talentów w organizacji oraz stwarzanie im odpowiednich warunków do dalszego rozwoju. Kolejną kwestią jest świadomość, że automatyzacja zaczyna pojawiać się w różnych obszarach naszego życia i musimy nauczyć się z niej korzystać. To z kolei będzie wymagało dostosowania kompetencji naszych pracowników.

Ekspert: Marek Szywała
Group Treasury Manager, ROCKWOOL GBS Service Manager
Autor: Sylwia Zając
Redaktorka naczelna Grupa MBE

W Grupie MBE jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Zobacz również