Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Back office

W poniższym artykule wyjaśniamy, czym jest pojęcie back office w ramach korporacji.
18.04.2013
W poniższym artykule wyjaśniamy, czym jest pojęcie back office w ramach korporacji.
Dowiedz się, czym zajmuje się dział back office w strukturach współczesnych organizacji, jaki jest zakres obowiązków pracowników w firmie oraz jakie możliwości kariery oferuje back office.

Czym jest back office – definicja

Back office to wydzielona część korporacji, gdzie przeprowadzane są procesy dotyczące wsparcia w prawidłowym i sprawnym funkcjonowaniu współczesnej organizacji.
 
Back office to przeciwieństwo front office, zbioru jednostek spółki zajmującej się przede wszystkim bezpośrednim kontaktem z klientem, jak sprzedaż czy doradztwo. Tzw. funkcje back office'owe są podstawą prawidłowego funkcjonowania biznesu danej korporacji (tzw. core business).
 
Funkcje back office zazwyczaj są prowadzone w innych lokalizacjach niż główna siedziba firmy, w której pracuje tzw. top management, czyli managerowie najwyższego szczebla w korporacji i gdzie podejmowane są kluczowe decyzje biznesowe (te miejsca nazywamy headquarters, w skrócie HQ). Warto podkreślić, że część funkcji back office'owych może zostać przekazana organizacjom wyspecjalizowanym w wybranych procesach lub przeniesiona do innego kraju w ramach organizacji. W pierwszym przypadku mówimy o outsourcingu, w drugim natomiast - o insourcingu.
 

Czym zajmuje się dział back office – zakres obowiązków

Wachlarz obowiązków, jakie przekazuje się jednostkom back office'owym, jest bardzo szeroki i obejmuje takie funkcje, jak: wsparcie IT, procesy finansowo-księgowe, zarządzanie danymi, podatki, zarządzanie zasobami ludzkimi czy zakupy. Reasumując – back office to administracyjna jednostka, której wsparcie jest niezbędne do właściwego funkcjonowaniem poszczególnych gałęzi biznesu.
 
O back office wspomina się również przy opisywaniu struktury współczesnych banków. Dynamiczny rozwój segmentu kredytów konsumenckich i idący za nim przyrost liczby klientów przyczynił się do znacznego wzrostu koniecznej do przetworzenia przez bank dokumentacji, za której prowadzenie, selekcję i przechowywanie odpowiedzialne są właśnie działy back office. Zajmują się one m.in. indeksowaniem i skanowaniem umów kredytowych, obsługą rozliczeń, zarządzaniem ryzykiem informatycznym, archiwizacją elektroniczną i papierową, wprowadzaniem danych klientów, w tym również korporacyjnych.

Perspektywy rozwoju w back office – stanowiska w back office

Ponieważ procesy obsługiwane przez działy back office są bardzo różnorodne i zależą od profilu biznesowego firmy, nie istnieje modelowa ścieżka kariery w jego strukturach. Absolwenci uczelni wyższych, którzy podejmują pracę w działach back office, rozpoczynają pracę na stanowiskach specjalistycznych juniorskich. Przykładowo, mogą pracować jako młodsi analitycy (Junior Analyst), młodsi specjaliści ds. księgowych (Junior Accountant) lub młodsi analitycy aplikacji (Junior Application Analyst). Przykłady oczywiście można by mnożyć - ścieżka juniorska dotyczy każdej specjalizacji działów back office - od funkcji IT po HR.
 
Średnio po dwóch latach młody specjalista otrzymuje tytuł starszego specjalisty, a następnie - jeżeli wykazuje również wysoko rozwinięte kompetencje menedżerskie - może awansować na stanowisko team leadera. Z tego miejsca prosta droga do objęcia zadań Back Office Managera.