Temat tygodnia
Zobaczcie, jak pokolenie Z widzi siebie w roli księgowych i jakie ma oczekiwania.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

KYC (Know Your Customer)

Partner sekcji Akademia MDDP

Zobacz kursy: księgowość, rachunkowość

W poniższym artykule wyjaśniamy, co oznacza pojęcie KYC (Know Your Customer) w finansach i bankowości.
11.01.2019
Dowiedz się, co oznacza pojęcie KYC (Know Your Customer) w finansach i bankowości. Poznaj definicję skrótu KYC.

KYC - definicja

Polityka KYC (Know Your Customer) – w Polsce znana jako Poznaj Swojego Klienta (PSK) – to zgodnie z definicją z Wikipedia.pl:

procedura należytej staranności oraz regulacja bankowa, którą muszą przeprowadzać instytucje finansowe oraz inne prawnie określone podmioty do zidentyfikowania swoich klientów i uzyskania pewnych, odpowiednich oraz trafnych informacji wymaganych do prowadzenia interesów ze stroną zainteresowaną.

KYC można określić jako zbiór informacji o kliencie, który pozwala ustalić wiarygodność klienta i jego profil transakcyjny oraz pozwalają przeprowadzić weryfikację tożsamości. Dzięki staranie prowadzonej polityce KYC, klienci mogą mieć pewność, że ich dane są chronione a usługi przeprowadzane są w sposób bezpieczny. Głównym celem KYC jest bowiem zapobieganie przekrętom finansowym, kradzieży tożsamości, praniu brudnych pieniędzy (AML) czy też finansowania terroryzmu.

KYC - proces weryfikacji klienta

Proces identyfikacji klienta KYC może składać się z różnych etapów. 

W bankowości do polityki KYC zaliczyć można, np.:

  • Pozyskiwanie danych osobowych. Klient przed dokonaniem usługi bankowej musi podać np. imię i nazwisko, numer telefonu, adres, źródło dochodów, etc.
  • Sprawdzenie poprawności danych osobowych: instytucja musi dokonać przeglądu i weryfikacji autentyczności dokumentów i danych dostarczonych przez klienta,
  • Przechowywanie danych osobowych: instytucja przechowuje dokumenty w systemie, który jest potencjalnie narażony na zagrożenia bezpieczeństwa - konieczna jest odpowiednia ochrona.
  • Sprawdzanie historii klienta: instytucja stara się zebrać z innych źródeł dodatkowe informacje o kliencie i jego działaniach, na przykład z rejestrów publicznych czy aktywności społecznościowej.
  • Monitorowanie zmian: instytucja aktualizuje dokumenty. 

KYC - znaczenie na świecie

Polityka KYC nabiera coraz większego znaczenia na całym świecie, szczególnie wśród banków i instytucji finansowych, ale bywa też stosowana przez zwykłe przedsiębiorstwa.