Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Automatyzacje

– w zespole Intercompany

Zarządzanie projektami

CEL PROJEKTU

Intercompany to część działu Accounting Services. Jego działania skupiają się na pracy z raportami (ich przygotowaniu i analizowaniu). Zespół na co dzień obsługuje 213 spółek działających w 40 krajach na świecie. Zadania wykonywane są przez ponad 60 pracowników, głównie z wykorzystaniem MS Excel oraz systemu SAP. Ciekawym urozmaiceniem codziennej pracy są także okazyjne wyjazdy służbowe, które zazwyczaj powiązane są z wprowadzaniem procesu Intercompany w nowych krajach. Zespół pracuje w cyklu miesięcznym i każda z osób samodzielnie odpowiada za aktywności związane z działalnością konkretnego kraju, np. Meksyku.

Automatyzacje

– w zespole Intercompany

Zarządzanie projektami

CEL PROJEKTU

Intercompany to część działu Accounting Services. Jego działania skupiają się na pracy z raportami (ich przygotowaniu i analizowaniu). Zespół na co dzień obsługuje 213 spółek działających w 40 krajach na świecie. Zadania wykonywane są przez ponad 60 pracowników, głównie z wykorzystaniem MS Excel oraz systemu SAP. Ciekawym urozmaiceniem codziennej pracy są także okazyjne wyjazdy służbowe, które zazwyczaj powiązane są z wprowadzaniem procesu Intercompany w nowych krajach. Zespół pracuje w cyklu miesięcznym i każda z osób samodzielnie odpowiada za aktywności związane z działalnością konkretnego kraju, np. Meksyku.

ZESPÓŁ PROJEKTOWY

Każdy z Team Leaderów zespołu Intercompany rozwijał się wewnątrz DSV i przeszedł drogę od początkowego stanowiska do aktualnej roli liderskiej:

Aneta Jóźwiak Team Leader – Intercompany Team w DSV

Intercompany nie jest stereotypowym, korporacyjnym środowiskiem. W tym zespole każdy może liczyć na wsparcie innych członków, panuje przyjazna i jednocześnie profesjonalna atmosfera, która służy temu, żeby dobrze wykonywać swoje obowiązki.

Justyna Sopińska Team Leader – Intercompany Team w DSV

W dziale Accounting Services każdy z zespołów ma swoje unikalne zadania. Zespół Intercompany jest miksem wszystkich działów i ich zadań. Powiedziałabym więc, że jeśli ktoś dobrze radzi sobie z multitaskingiem, lubi, jak się dużo dzieje, to zdecydowanie Intercompany jest miejscem dla niego.

Krzysztof Wolanin Senior Team Leader – Intercompany Team w DSV

Nie tyle zajmuję się robotami i automatyzacjami, co po prostu nie lubię robić monotonnych rzeczy. Jeśli można zrobić coś łatwiej, szybciej i przyjemniej, to zawsze idę tą drogą,

ZESPÓŁ PROJEKTOWY

Każdy z Team Leaderów zespołu Intercompany rozwijał się wewnątrz DSV i przeszedł drogę od początkowego stanowiska do aktualnej roli liderskiej:

Aneta Jóźwiak Team Leader – Intercompany Team w DSV

Intercompany nie jest stereotypowym, korporacyjnym środowiskiem. W tym zespole każdy może liczyć na wsparcie innych członków, panuje przyjazna i jednocześnie profesjonalna atmosfera, która służy temu, żeby dobrze wykonywać swoje obowiązki.

Justyna Sopińska Team Leader – Intercompany Team w DSV

W dziale Accounting Services każdy z zespołów ma swoje unikalne zadania. Zespół Intercompany jest miksem wszystkich działów i ich zadań. Powiedziałabym więc, że jeśli ktoś dobrze radzi sobie z multitaskingiem, lubi, jak się dużo dzieje, to zdecydowanie Intercompany jest miejscem dla niego.

Krzysztof Wolanin Senior Team Leader – Intercompany Team w DSV

Nie tyle zajmuję się robotami i automatyzacjami, co po prostu nie lubię robić monotonnych rzeczy. Jeśli można zrobić coś łatwiej, szybciej i przyjemniej, to zawsze idę tą drogą,

OPIS PROJEKTU

Zespół Intercompany stale zgłasza bardzo dużo pomysłów na innowacje w firmowym narzędziu „Innovation Zone”. Każdy z członków zespołu, bez względu na staż, jest zachęcany do zgłaszania pomysłów na małe i duże innowacje już od pierwszego dnia pracy. Jeśli projekt dojdzie do realizacji, inicjator może być w niego zaangażowany w całości lub współpracować przy jego realizacji z dedykowanymi specjalistami od makr, którzy na co dzień rozwijają się, programując w VBA. Warto podkreślić, że w pierwszym kwartale 2022 roku jeden ze wspomnianych specjalistów zdobył tytuł Great Innovatora za zgłoszoną największą liczbę innowacji w spółce. Wszystkie pozwoliły na oszczędność czasu i zminimalizowały liczbę manualnych czynności do wykonania w codziennej pracy, a co za tym idzie – poprawiły wydajność każdego pracownika i pozwoliły na wykorzystanie zaoszczędzonego czasu na inne obowiązki.

Rodzaje automatyzacji:

Makra

Najwięcej automatyzacji w zespole obejmują makra, tworzone w większości przez specjalistę Intercompany. Działają one w tle przyśpieszając codzienną pracę. Dzięki makrom zespół sprawnie radzi sobie z plikami mającymi czasami ponad milion pozycji – wystarczy kliknąć jeden przycisk, a formuły i obliczenia wykonują się same w dużo krótszym czasie.

Robot Stefan

Jedną z największych automatyzacji w ostatnim czasie jest komputerowy robot Stefan, który zajmuje się automatycznym pobieraniem kopii. Robot „działa w tle” – uzyskuje dostęp do 4 systemów (wkrótce dołączy do nich kolejny), pobiera pliki excelowe z konkretnego folderu i automatycznie odczytuje wszystkie zapisane w nim faktury. Jest on w stanie sam sprawdzić na przykład numer faktury, a następnie samodzielnie „udać się” do konkretnego systemu, zalogować do niego i wykonać wszystkie czynności, które wcześniej wykonywał pracownik. Pomył na Stefana narodził się podczas jednej z integracji zespołu. Projekt wystartował chwilę po tym, jak firma przejęła inną i z dnia na dzień miesięcznie trzeba było manualnie uzyskać kilka, a czasem nawet kilkanaście tysięcy kopii.

Jak wygląda sam proces tworzenia robota?

W pierwszej kolejności trzeba stworzyć mapę procesu – przygotować, jak krok po kroku wyglądają powtarzalne czynności, w których nie zdarzają się żadne wyjątki, a następnie odpowiednio je zaprogramować we współpracy z innymi działami w DSV. I tu na takie wsparcie dział Intercompany musiał poczekać kilka miesięcy, aż w końcu projekt ruszył pełną parą.

OPIS PROJEKTU

Zespół Intercompany stale zgłasza bardzo dużo pomysłów na innowacje w firmowym narzędziu „Innovation Zone”. Każdy z członków zespołu, bez względu na staż, jest zachęcany do zgłaszania pomysłów na małe i duże innowacje już od pierwszego dnia pracy. Jeśli projekt dojdzie do realizacji, inicjator może być w niego zaangażowany w całości lub współpracować przy jego realizacji z dedykowanymi specjalistami od makr, którzy na co dzień rozwijają się, programując w VBA. Warto podkreślić, że w pierwszym kwartale 2022 roku jeden ze wspomnianych specjalistów zdobył tytuł Great Innovatora za zgłoszoną największą liczbę innowacji w spółce. Wszystkie pozwoliły na oszczędność czasu i zminimalizowały liczbę manualnych czynności do wykonania w codziennej pracy, a co za tym idzie – poprawiły wydajność każdego pracownika i pozwoliły na wykorzystanie zaoszczędzonego czasu na inne obowiązki.

Rodzaje automatyzacji:

Makra

Najwięcej automatyzacji w zespole obejmują makra, tworzone w większości przez specjalistę Intercompany. Działają one w tle przyśpieszając codzienną pracę. Dzięki makrom zespół sprawnie radzi sobie z plikami mającymi czasami ponad milion pozycji – wystarczy kliknąć jeden przycisk, a formuły i obliczenia wykonują się same w dużo krótszym czasie.

Robot Stefan

Jedną z największych automatyzacji w ostatnim czasie jest komputerowy robot Stefan, który zajmuje się automatycznym pobieraniem kopii. Robot „działa w tle” – uzyskuje dostęp do 4 systemów (wkrótce dołączy do nich kolejny), pobiera pliki excelowe z konkretnego folderu i automatycznie odczytuje wszystkie zapisane w nim faktury. Jest on w stanie sam sprawdzić na przykład numer faktury, a następnie samodzielnie „udać się” do konkretnego systemu, zalogować do niego i wykonać wszystkie czynności, które wcześniej wykonywał pracownik. Pomył na Stefana narodził się podczas jednej z integracji zespołu. Projekt wystartował chwilę po tym, jak firma przejęła inną i z dnia na dzień miesięcznie trzeba było manualnie uzyskać kilka, a czasem nawet kilkanaście tysięcy kopii.

Jak wygląda sam proces tworzenia robota?

W pierwszej kolejności trzeba stworzyć mapę procesu – przygotować, jak krok po kroku wyglądają powtarzalne czynności, w których nie zdarzają się żadne wyjątki, a następnie odpowiednio je zaprogramować we współpracy z innymi działami w DSV. I tu na takie wsparcie dział Intercompany musiał poczekać kilka miesięcy, aż w końcu projekt ruszył pełną parą.

HARMONOGRAM PROJEKTU

  •  

    Pierwsze dni miesiąca

    Przygotowywany jest raport należności i zobowiązań, czyli zestawienie wszystkich otwartych transakcji na kontach. Wszystkie faktury, które zostały wystawione pomiędzy spółkami trafiają do tego raportu i jest on bazą do dalszej pracy przez cały miesiąc. Na bieżąco jest on uaktualniany i sprawdzane jest m.in. co zostało już zaksięgowane, a co nie.
  •  

    W połowie miesiąca

    Przygotowywany jest raport Unbooked, czyli raport zawierający wszystkie dokumenty, które są niezaksięgowane lub zaksięgowane nieprawidłowo.
  •  

    Pod koniec miesiąca

    Na podstawie raportu odpowiednie informacje trafiają do lokalnych zespołów, które realizują brakujące płatności.

Podobne projekty