Temat tygodnia
Sprawdźcie, jak zostać królem personal brandingu. Część 2.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.
Kreatywność w BPO/SSC. Jak pasje mogą wpływać na pracę i vice versa
Jedni uważają, że praca w korporacji zabija kreatywność i wrzuca w otchłań schematycznego myślenia. Tymczasem w co drugim ogłoszeniu o pracę firmy szukają „kreatywnego pracownika”, który „twórczo rozwiązuje problemy”. Sebastian, Marta i Alicja z Franklin Templeton przedstawiają własną definicję kreatywności. Zobaczcie, jak ją postrzegają w swojej codziennej pracy.
fot. Unsplash

Ilu pracowników korporacji, tyle opinii. Jedni uważają, że praca w korporacji zabija kreatywność i wrzuca w otchłań schematycznego myślenia. Tymczasem w co drugim ogłoszeniu o pracę firmy szukają „kreatywnego pracownika”, który „twórczo rozwiązuje problemy”. Co więcej, „niekonwencjonalne i adaptacyjne myślenie” lub „kreatywność” zostały wskazane jako jedne z najważniejszych kompetencji zawodowych przyszłości w raporcie „Future Work Skills 2020” [1]. Potoczna „kreatywość” jest bardzo często ograniczana do tego, co robią artyści i pracownicy agencji reklamowych, a przecież nie tylko oni są twórczy.

Wedle różnych definicji „kreatywność” to umiejętność oraz sposób myślenia. Sama kreatywność jest wpisana w naturę człowieka, który sam w sobie jest źródłem innowacji – kreatywność to odpowiedź na rzeczywistość. Każdy z nas może być kreatywny – jedni mają jej więcej „na starcie” (ze względu na uwarunkowania genetyczne), inni mniej – ale każdy jest w stanie wzmacniać i stymulować ten potencjał. Jak te definicje wpisują się w korporacyjną rzeczywistość? W niniejszym artykule Sebastian, Marta i Alicja z Franklin Templeton przedstawiają własną definicję kreatywności oraz opowiadają o kreatywności w swojej codziennej pracy.

Sebastian Nowak, Engagement Manager we Franklin Templeton:

"Kreatywność to umiejętność wypełnienia tej nieznanej przestrzeni dzielącej koncept, który zrodził nam się w głowie, od gotowego rezultatu”.

Moja rola z założenia wymaga dużej kreatywności. Na co dzień zajmuję się szeroko pojętym zarządzaniem projektami z pogranicza świata technologii, biznesu i regulacji prawnych na rynku finansowym. Jest to niesamowicie dynamiczny obszar, który wymaga kreatywnego i innowacyjnego podejścia do rozwiązywania problemów. Osiągnięcie założonego rezultatu wiąże się często ze stworzeniem nowych procesów, angażowaniem wielu pionów w strukturach naszej firmy a także niekiedy z pogodzeniem sprzecznych interesów i łagodzeniem konfliktów. Firma dodatkowo wspiera mój rozwój, umożliwiając mi uczestnictwo w kursach metodologii zarządzania projektem, takich jak Lean czy Agile, które pomagają mi usystematyzować to, co robię w pracy.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku mojej największej pasji, którą realizuję po godzinach – muzyki. Proces inspiracji przebiega u każego inaczej, jednak w moim przypadku pomysł, melodia lub gitarowy riff potrafią wpaść mi do głowy w losowym momencie. Komponując cały utwór, mam już zatem w głowie jakąś wizję i rezultat, który chciałbym osiągnąć. Droga do niego jest jednak pewną niewiadomą. W trakcie procesu twórczego „odkrywam” go, nagrywając kolejne warstwy gitar, basu, programując perkusję i aranżując melodię wokalną, dbając ciągle o to, żeby wszystko ze sobą współgrało i dało zamierzony efekt końcowy.

Co ciekawe, zauważyłem, że moje kreatywne doświadczenia z pracy i sceny muzycznej wzajemnie się uzupełniają. Muzyka dała mi umiejętność improwizacji i nieocenioną biegłość w samodzielnym szukaniu rozwiązań, natomiast praca nauczyła mnie sumienności i nałożyła strukturę, której przez lata mi brakowało i przez którą wiele utworów muzycznych na zawsze pozostało tylko w mojej szufladzie.

Alicja Pilujska, Internal Communication Consultant we Franklin Templeton:

"Wiele osób myśli o kreatywności jako odizolowanym zjawisku związanym z twórczością artystyczną. Dla mnie to pojęcie ma o wiele szersze znaczenie. Rozumiem kreatywność jako umiejętność, którą może rozwijać każdy i która odnosi się do wielu różnych dziedzin. To sposób myślenia i szukania rozwiązań”.

Komunikacja wewnętrzna w tak dużej, globalnej firmie jak Franklin Templeton stawia wiele wyzwań i wiąże się z nieustannym poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie, jak tworzyć interesujące treści dla społeczności bardzo zróżnicowanej pod względem wieku, tła kulturowego, poglądów i doświadczenia zawodowego. Wiele projektów, nad którymi pracuję, wymaga kreatywnego i innowacyjnego podejścia. Franklin Templeton oferuje w tym zakresie wiele możliwości rozwoju. Czynniki, które mi w nim pomagają, podzieliłabym na dwie kategorie: samorozwój i kontakty społeczne. Samorozwój to szeroko rozumiana edukacja (nie tylko w kontekście zawodowym): czytanie artykułów i książek, udział w webinarach i szkoleniach praktycznych oraz świadomość dostępnych narzędzi. Wiedza to dla mnie baza dla wszelkich procesów myślowych. Kontakty społeczne to formalne i nieformalne spotkania z współpracownikami i przyjaciółmi – wierzę, że w ludziach można znaleźć bardzo dużo inspiracji i powinniśmy uczyć się od innych.

Pobudzanie kreatywności nie jest moim zdaniem jednoznaczne z rozpoczęciem pracy nad projektem, lecz zaczyna się dużo wcześniej. W mojej opinii ciekawe pomysły nie idą w parze z presją. Lubię do wyzwań podchodzić z czystym umysłem i spokojną głową. Taki stan osiągam dzięki mojej pasji, którą jest jazda konna. Wiele pomysłów przychodzi do mnie spontanicznie, gdy siedzę w siodle. Myślę, że każdy powinien mieć taką odskocznię, dzięki której będzie mógł spojrzeć na dany problem „świeżym okiem”.

Marta Biesiada, Global Portfolio Account Services Supervisor we Franklin Templeton:

"Kreatywność to umiejętność szukania nowych rozwiązań, nieszablonowe myślenie, ale także zdolność do zachowania otwartego umysłu na perspektywę i pomysły innych. Pracując w dużej międzynarodowej firmie i będąc liderem globalnego zespołu, codziennie czerpię dawkę inspiracji od innych. Według mnie to właśnie inspiracja plus pasja rozwijają naszą kreatywność”.

Głównym zadaniem moim i mojego zespołu jest negocjowanie umów brokerskich (np. kontraktów walutowych, opcji walutowych) na instrumenty pochodne dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych. Wbrew pozorom nie jest to praca dla prawnika, lecz człowieka orkiestry! Współpracujemy z bardzo wieloma zespołami wewnątrz firmy: od sprzedaży i tradingu po działy operacyjne i finansowe, ale również z kontrahentami zewnętrznymi: brokerami, bankami powierniczymi i klientami. Dość często zdarza się, że klienci mają nietypowe i złożone wymagania oraz oczekują krótkich terminów realizacji, co stanowi dla nas nie lada wyzwanie. Kontaktujemy się wówczas z interesariuszami i wspólnie szukamy rozwiązania. Nierzadko musimy być w tym kreatywni.

Franklin Templeton stawia na rozwój innowacyjności, co daje pracownikom szerokie pole do popisu. W ostatnich latach pojawiło się bardzo dużo nowych narzędzi, aplikacji i platform. Wszelkie nowinki techniczne zazwyczaj promowane są w intranecie. To od pracowników zależy, czy poświęcą czas na analizę nowego narzędzia i ocenę, czy przyda im się w pracy. Staram się być na bieżąco. Moim ostatnim odkryciem jest Power Automate, czyli narzędzie, które pozwala tworzyć zautomatyzowane przepływy pracy w ramach programów Office 365. W ten sposób zbudowałam przepływy pracy, które wysyłają automatyczne notyfikacje do klientów, przypominając im o odnowieniu dokumentów, albo generują automatycznie checklisty dla nowych funduszy i wysyłają „przypominajki” do członków zespołów oraz ich liderów.

Firma pozwala mi również na rozwijanie skrzydeł w kwestiach pozabiznesowych. W ramach firmowego programu charytatywnego „Involved” mogę jednocześnie pomagać innym i realizować swoje pasje. We wrześniu ubiegłego roku współorganizowałam firmowy Run and Bike Challenge. Środki zebrane w ramach tej inicjatywy zostały przekazane na poznańską fundację Wózkowicze. Jednocześnie promowaliśmy aktywny tryb życia i nawiązywaliśmy nowe znajomości w społeczności biegaczy i rowerzystów. 


Źródło:

[1] Raport „Future Work Skills 2020” przygotowany przez Institute for the Future dla Instytutu Badawczego Uniwersytetu w Phoenix, 2020

Autor: Redakcja
KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach. 

Ekspert: Sebastian Nowak
Engagement Manager Franklin Templeton

W trakcie swojej ponad 10-letniej kariery pracował w kilku działach biznesowych, pogłębiając swoją wiedzę o rynkach finansowych i działalności funduszy inwestycyjnych. Łącząc pasję do IT i doświadczenie w zarządzaniu projektami, kontynuuje swój rozwój w pionie technologii. 

Ekspert: Alicja Pilujska
Internal Communication Consultant Franklin Templeton

W swojej codziennej pracy zajmuje się strategią, tworzeniem i dystrybucją treści poprzez wewnętrzne kanały komunikacyjne. Posiada doświadczenie w proofreadingu i tłumaczeniach. Z wykształcenia filolożka rosyjska i angielska.

Ekspert: Marta Biesiada
Global Portfolio Account Services Supervisor Franklin Templeton

Na co dzień wspiera działania Front Office i New Business Services. W pracy wykorzystuje podejście projektowe. Poszukuje i promuje innowacyjne rozwiązania. Posiada certyfikaty AgilePM®, Prince2PM® oraz Claritas® Investment. Członkini Involved Site Council.

fot. Unsplash

fot. Unsplash

FRANKLIN TEMPLETON to wiodąca globalna organizacja zarządzająca inwestycjami od ponad 70 lat. Naszym najważniejszym zasobem są ludzie. Zatrudniamy ponad dziesięć tysięcy pracowników w 34 krajach na całym świecie na potrzeby obsługi ponad 240 produktów finansowych, co pozwala nam oferować wyjątkowo szeroką gamę różnorodnych możliwości rozwoju zawodowego. Na polskim rynku jesteśmy obecni od ponad 20 lat, czyli od otwarcia oddziału w Warszawie, pełniącego funkcję biura regionalnego na Europę Środkowo-Wschodnią. W 2007 r. otworzyliśmy nasz oddział w Poznaniu, w którym aktualnie zatrudniamy prawie 1000 pracowników i stale poszukujemy nowych talentów do rozrastającego się zespołu.