Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Koronawirus a rekrutacja. 5 pytań do rekrutera z HedgeServ

Martyna Kotula, Lead Recruiter w HedgeServ zdradza kilka szczegółów dotyczących procesu rekrutacji w czasie pandemii oraz podpowiada, na co warto zwrócić uwagę przy pisaniu CV.
Akcja redakcyjna: 5 pytań do rekrutera
Kategoria: Poradnik kariery
25.05.2020
Fot. Unsplash

Rekrutacja w czasie pandemii

1. Jak zmienił się proces rekrutacji w Państwa firmie w związku z pandemią koronawirusa? Jakie zmiany czekają kandydatów?

Martyna Kotula, Lead Recruiter w HedgeServ: Sytuacja, w jakiej znaleźliśmy się obecnie w związku z globalną pandemią była dużym zaskoczeniem dla wielu firm i na pewno część z nich zmusiła do dużych zmian w prowadzeniu swoich procesów. Firma HedgeServ, mając na uwadze bezpieczeństwo swoich pracowników, jako jedna z pierwszych korporacji z Krakowie przeniosła wszystkie swoje procesy w tryb pracy zdalnej, a prowadzenie procesów rekrutacyjnych jeszcze we wcześniejszym etapie zostało w zupełności przystosowane do rekrutacji online.

Rozmowy kwalifikacyjne w czasie pandemii

2. W jaki sposób przebiegają obecnie rozmowy kwalifikacyjne prowadzone w Państwa firmie?

W związku z przeniesiem procesu rekrutacji w tryb zdalny, spotkania z kandydatami w naszym biurze zostały zamienione na rozmowę przez Skype’a bądź MS Teams. Struktura prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej nie uległa jednak zmianie i kandydat może spodziewać się podobnego zestawu pytań, jaki pojawiłby się podczas spotkania w biurze.

Szczególnie istotne było dla nas to, żeby zarówno nasi kandydaci, jak i menedżerowie zatrudniający czuli się komfortowo po tej zmianie i obie strony rekrutacji otrzymały od naszego zespołu kompleksowe wsparcie podczas każdego z etapów. Kandydaci już podczas pierwszego kontaktu z rekruterem dostają od nas szczegółowe informacje, w jaki sposób przeprowadzamy rekrutację i proces onboardingu w obecnej, nietypowej sytuacji. Mogą również liczyć również na nasze wsparcie podczas wdzwaniania się na rozmowy rekrutacyjne online oraz, jako załącznik do zaproszenia, otrzymują nie tylko przewodnik po naszej firmie i listę z przykładowymi pytaniami, jakie mogą się pojawić na rozmowie, ale również poradnik ze wskazówkami jak najlepiej przygotować się do zdalnych spotkań rekrutacyjnych.

Zespół menedżerów zatrudniających również został przeszkolony przez nasz zespół w przeprowadzaniu zdalnych rozmów z kandydatami. Podczas szkoleń szczególnie ważne było dla nas podkreślenie, że rozmowy rekrutacyjne online dla dużej części kandydatów są bardziej stresujące niż spotkania twarzą w twarz w biurze i w związku z tym niezwykle istostne jest przeprowadzenie takiej rozmowy w przyjaznej, beztresowej atmosferze i poprzedzenie właściwej części rekrutacyjnej luźniejszą rozmową dla rozładowania atmosfery.

Wideorozmowa - jak się przygotować?

3. Jak przygotować się do wideorozmowy kwalifikacyjnej?

Rozmowa rekrutacyjna, organizowana przez wideokonferencję jest często dla wielu kandydatów bardziej stresująca niż standardowa rozmowa w biurze głównie ze względu na problemy techniczne.

Natomiast bardzo często możemy części komplikacji uniknąć, pamiętając o kilku prostych czynnościach. Przede wszystkim, warto przed rozmową przetestować swój sprzęt (mikrofon, dźwięk, kamerę) oraz upewnić się, że nasz komputer jest dobrze naładowany. Warto również zainstalować program, który używany jest do połączeń wideo (np. Skype, MS Teams) na swojego smatfona. Możemy wtedy szybko zmienić urządzenie, gdy pojawią się problemy z połączeniem na komputerze czy na laptopie. 

Przed rozpoczęciem wideorozmowy upewnijmy się również, że mamy odpowiednie warunki do jej przeprowadzenia. Postarajmy się ją zorganizować w osobnym, cichym pomieszczeniu, tak, aby nasza uwaga mogła w zupełności być poświęcona rozmowie z menedżerami.

Onboarding nowego pracownika

4. Jak wygląda onboarding nowego pracownika w czasach koronawirusa?

Obecnie wszyscy nasi nowi pracownicy dołączają do nas zdalnie. Podczas pierwszych dni biorą udział w cyklu szkoleń i warsztatów online, codziennie uczestniczą również w wideokonferencjach ze swoim zespołem i mają pełne wsparcie ze strony swoich nowych kolegów. Oczywiście wszyscy nie możemy doczekać się powrotu do biura, natomiast feedback, jaki otrzymałam do tej pory po zdalnym onboardingu był bardzo pozytywny i cieszę się, że nawet w obecnej sytuacji mamy możliwość, aby dołączały do nas nowe osoby.

Okres pandemii – czas na przygotowanie CV

5. Wielu młodych ludzi może wykorzystać czas pandemii na przygotowanie CV. W sieci dużo jest poradników na ten temat. Czy jest coś, na co szczególnie zwracają Państwo uwagę?

Jako rekruter, przeglądam setki CV dziennie i bardzo ważne jest dla mnie, żeby było ono czytelne i miało odpowiednią strukturę – tak, aby już po kilku sekundach można było wyczytać z niego najpotrzebniejsze informacje. Edukacja oraz obecne doświadczenie powinny być umieszczone na pierwszej stronie CV, w widocznym miejscu.

Często otrzymuję aplikacje od kandydatów, których CV nie odpowiada wymogom zawartym w ogłoszeniu danego stanowiska. W HedgeServ jak najbardziej dajemy szansę takim osobom, gdyż potencjał danej osoby, motywacja oraz chęć rozwoju jest dla nas najważniejszym czynnikiem. Natomiast dla wszystkich kandydatów, którzy są zainteresowani zmianą ścieżki kariery bądź rozpoczęciem pracy w obszarze, który nie jest powiązany np. z ukończoną edukacją, rekomendowałabym umieszczenie w CV krótkiej informacji o swojej motywacji i chęci rozwoju w tym obszarze (może masz już ukończone pierwsze kursy albo zapisałeś/aś się na na studia podyplomowe z wymaganego obszaru)? Taka informacja na pewno pomoże rekruterowi we wstępnej selekcji CV i upewni go, że aplikacja na daną pozycję nie była przypadkowa, tylko wynikała z autentycznego zainteresowania danej osoby i motywacji do rozwoju w tym obszarze.

Dziękuję za rozmowę. 

Ekspert: Martyna Kotula
Recruitment Manager HedgeServ

Odpowiada za proces rekrutacji i działania employer brandingowe w firmie HedgeServ w Krakowie. Posiada ponad 7-letnie doświadczenie w prowadzeniu rekrutacji end-to-end w wewnętrznym HR, przede wszystkim dla firm SSC i BPO z obszaru finansów i księgowości.

Autor: Karolina Zdunowska
Redaktor naczelna Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.

Zobacz również