Temat tygodnia
Zatrudnienie, wynagrodzenia, inwestycje i aktualne oferty pracy.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Koronawirus a rekrutacja. 5 pytań do rekruterów z METRO SERVICES

Zobacz oferty pracy

O rozmowach kwalifikacyjnych, testach rekrutacyjnych i onbordingu nowych pracowników w czasach koronawirusa rozmawiamy z Katarzyną Gruszką i Aleksandrą Perłowską z METRO SERVICES Polska.
Akcja redakcyjna: 5 pytań do rekrutera
Kategoria: Poradnik kariery
14.05.2020
Fot. Unsplash
Zobacz
oferty pracy

Proces rekrutacji w czasach koronawirusa

1. Jak zmienił się proces rekrutacji w METRO SERVICES w związku z pandemią koronawirusa? Jakie zmiany czekają kandydatów?

Katarzyna Gruszka: Epidemia koronawirusa znacząco wpłynęła na przebieg wielu procesów w naszej firmie, w tym oczywiście procesów rekrutacyjnych. W METRO SERVICES rekrutujemy kandydatów z całego świata – w dzisiejszych czasach trudno przecież mówić o jakichkolwiek granicach w rekrutacjach. Byliśmy więc przygotowani do przeniesienia rekrutacji do sieci. Zmianą jest jednak prowadzenie wszystkich etapów procesu w całości zdalnie i to również dla kandydatów lokalnych. Z punktu widzenia kandydatów najbardziej odczuwalną zmianą są prawdopodobnie rozmowy online za pośrednictwem aplikacji Teams lub Skype.

Przeniesienie całości procesów rekrutacyjnych do wirtualnej rzeczywistości niesie za sobą z jednej strony pewne wyzwania, z drugiej zaś jest z pewnością ciekawym doświadczeniem.

Aleksandra Perłowska: Ze względu na profil naszej działalności obecnie najwięcej rekrutacji prowadzimy przede wszystkim na stanowiska w naszych zespołach księgowych – mniej lub bardziej eksperckie. Dotychczas, ze względu na bardzo dynamiczny rozwój związany z migracją procesów księgowych od naszych europejskich klientów, były to stanowiska stricte księgowe –Accountant oraz Junior Accountant, często z najróżniejszymi językami obcymi. Obecnie nasze działania rekrutacyjne skupiają się bardziej wokół stanowisk Consultantów oraz Process Expertów, zarówno do obszaru AR, jak i GA. Oba profile są dość mocno eksperckie, zatem szukamy przede wszystkim osób doświadczonych w księgowości, nastawionych na pracę projektową z zacięciem do poszukiwania usprawnień. O szczegółach dotyczących wszystkich stanowisk można przeczytać na naszej stronie www.metro-services.pl/kariera

Przygotowanie do wideorozmowy kwalifikacyjnej

2. Jak przygotować się do wideorozmowy kwalifikacyjnej?

Katarzyna Gruszka: Do rozmowy online warto się przygotować tak jak do każdej klasycznej rozmowy (należy zastanowić nad pytaniami do rekrutera, zapoznać się z opisem stanowiska itd.), ale warto też upewnić się, że jesteśmy do rozmowy przygotowani technicznie – mamy sprawny sprzęt i stabilne połączenie internetowe. Chodzi o to, aby uniknąć niepotrzebnego stresu już podczas rozmowy.

Przebieg samej rozmowy zbliżony jest do przebiegu tej klasycznej face2face – poruszamy aspekty ważne z punktu widzenia organizacji, czyli poza kompetencjami twardymi niezbędnymi na danym stanowisku, rozmawiamy o preferencjach kandydata w zakresie współpracy z zespołem, o jego osiągnięciach, pomysłach, chęci rozwoju, inicjatywach... Cały czas najważniejszy jest kandydat, forma rozmowy wydaje się odgrywać drugoplanową rolę.

Testy rekrutacyjne w dobie pandemii

3. Czy przeprowadzają Państwo testy rekrutacyjne? Na jakie zadania mogą liczyć kandydaci?

Katarzyna Gruszka: Testy rekrutacyjne są pierwszym etapem dla osób biorących udział w naszych rekrutacjach na stanowiska operacyjne, są to jednak różne testy dla konkretnych poziomów stanowisk. Wszystkie osoby uczestniczą w testach weryfikujących zdolności analityczne (w księgowości to bardzo ważny aspekt), weryfikujemy też znajomość języka angielskiego, który w naszej organizacji jest językiem używanym codziennie. Warto dodać, że w naszych biurach pracuje wielu obcokrajowców, angielski umożliwia nam więc codzienną komunikację. Kandydaci na stanowiska specjalistyczne przechodzą również test znajomości zagadnień księgowych.

Chcielibyśmy, aby dalszy proces był w możliwie dużym stopniu dopasowany do wiedzy i kompetencji każdego kandydata – testy mają na celu pomóc nam w dopasowaniu procesu rekrutacji do konkretnych osób i stanowisk. Jeszcze jednym aspektem, który ma znaczenie w pracy w METRO SERVICES jest znajomość dodatkowych języków europejskich – jeśli kandydat zna dodatkowy język, może liczyć na jego weryfikację w trakcie procesu, a co za tym idzie, na wyższe wynagrodzenie związane ze znajomością dodatkowych języków.

Wszystko o benefitach

4. Home office wcześniej traktowany był jako dobry benefit. Na jakie inne udogodnienia, mniej oczywiste i popularne, mogą liczyć Państwa pracownicy?

Aleksandra Perłowska: Myślę, że kiedy sytuacja wróci do normy, home office w dalszym ciągu pozostanie jednym z bardziej docenianych przez pracowników benefitów. I oczywiście w normalnych okolicznościach w METRO SERVICES również można na to udogodnienie liczyć. Spośród najbardziej popularnych benefitów oferujemy prywatną opiekę medyczną, dofinansowanie do karty sportowej oraz możliwość dołączenia do ubezpieczenia grupowego na preferencyjnych warunkach. Wychodząc nieco dalej poza standardy pracownicy mają możliwość skorzystania z pełni finansowanych przez firmę kursów językowych – mowa tu zarówno o języku angielskim i niemieckim, jak również hiszpańskim, włoskim czy francuskim. W pakiecie naszych benefitów znajduje się także dofinansowanie do kursów samodzielnie zaproponowanych przez pracowników, możliwość korzystania ze szkoleń online na platformie Udemy, a także możliwość wzięcia udziału w wielu wewnętrznych szkoleniach czy choćby programie Talentowym. Udzielamy też wsparcia w certyfikacji ACCA. Można liczyć na doping w postaci nagród finansowych i rzeczowych za wyróżniające się zaangażowanie w pracę. Celebrujemy każde święto, choćby symbolicznie, jak np. rocznicę zatrudnienia w firmie. Niezwykle ważna jest dla nas dobra atmosfera, dlatego też w ramach nawiązywania i zacieśniania relacji staramy się integrować z dość dużą regularnością – zarówno wewnątrz własnych zespołów, jak i organizując coroczny piknik rodzinny oraz świąteczny business event. Z kolei Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w ramach świadczeń kulturalno-oświatowych co roku motywuje nas do częstszych odwiedzin w kinach i teatrach, a pozostałe świadczenia zasilają nasze budżety przy okazji Świąt Wielkanocnych, Bożego Narodzenia oraz tzw. wczasów pod gruszą.

Onboarding w czasie koronawirusa

5. Jak wygląda onboarding nowego pracownika w czasach koronawirusa?

Aleksandra Perłowska: Onboarding był jednym z większych wyzwań, z którymi przyszło nam się w obecnej sytuacji zmierzyć. Okazało się jednak, że dla chcącego nic trudnego. Odważymy się nawet pokusić o stwierdzenie, że obecna sytuacja przyniosła ze sobą wiele nowych pomysłów i inspiracji, choć z pewnością jest dużym wyzwaniem dla nas jako organizacji, a od nowych pracowników wymaga wiele samodyscypliny oraz uwagi. Nasz standardowy onboarding to kilka dni spotkań z naszym zespołem treningowym, podczas których nowi pracownicy przechodzą przez szereg szkoleń, czyli poznają struktury organizacji, wewnętrzne narzędzia oraz procedury i regulaminy. Następnie każdy z naszych New Joinersów dołącza do swojego zespołu, gdzie wykorzystując już zdobytą wiedzę, pod okiem koleżanek i kolegów z zespołu, wdraża się w swój zakres zadań zgłębiając powoli procesy i procedury z dedykowanego obszaru. W obecnej sytuacji zmieniła się jedynie forma wdrożenia – większość z nich odbywa się zdalnie.

Nasz dział szkoleniowy większość szkoleń wstępnych prowadzi za pośrednictwem Teamsów – w formie wykładów, warsztatów oraz indywidualnej pracy własnej. Podobnie działają zespoły w ramach wdrażania nowych koleżanek i kolegów. Możliwość współdzielenia ekranu i przechodzenia przez poszczególne zadania wspólnie krok po kroku, handbooki oraz procedury w postaci formalnych dokumentów, codzienne wirtualne spotkania zespołów – to wszystko ułatwia obecnie wdrażanie nowych pracowników. Oczywiście są również szkolenia, które wymagają fizycznej obecności w biurze, jednak w większości przypadków zdalny onboarding sprawdza się zaskakująco dobrze.

Dziękuję za rozmowę. 

Ekspert: Katarzyna Gruszka
Senior HR Specialist METRO SERVICES

Absolwentka psychologii na SWPS w Warszawie. Doświadczenie rekrutacyjne zdobywała w agencjach rekrutacyjnych, obecnie poszerza wiedzę i kompetencje zawodowe w SSC METRO SERVICES. Specjalizuje się w zakresie miękkiego HR-u. Poza rekrutacją chętnie angażuje się w inne projekty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi.

Ekspert: Aleksandra Perłowska
Senior HR Specialist METRO SERVICES

Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Szczecińskim. Z HR-em związana od 7 lat, z dużym doświadczeniem w miękkich obszarach w tym: rekrutacji, employer brandingu i szkoleniach. Pierwsze kroki zawodowe stawiała w agencjach rekrutacyjnych, jednak zdecydowanie bardziej pasjonuje ją praca w wewnętrznym dziale HR, gdzie można wykorzystywać swoje kompetencje, wspierając pracowników w ich rozwoju.

Autor: Karolina Zdunowska
Redaktorka strony KarierawFinansach.pl MBE group

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne (dziś Polska Press Grupa), Ringier Axel Springer i Marquard Media. W MBE group jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Zobacz również