Temat tygodnia
Sprawdźcie, jak zostać królem personal brandingu. Część 2.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Ostatni check-out, czyli o czym pamiętać, pisząc CV

Na co trzeba zwrócić uwagę, zanim prześlemy CV w odpowiedzi na wymarzoną ofertę pracy? Jakich informacji nie może zabraknąć, a które są zbędne? Polecamy tekst, w którym znajdziecie odpowiedzi na wszystkie nurtujące Was pytania w kwestii idealnego CV.
Artykuł sponsorowany
Kategoria: Poradnik kariery
05.10.2021
Fot. Kaboompics

Jeśli w folderze z dokumentami znajdujecie CV napisane pięć lat temu i nosicie się z zamiarem jego aktualizacji, to dobrze trafiliście. Curriculum Vitae, na którego lekturę rekruter poświęca 3 do 5 sekund, musi mieć przysłowiowe to "coś", by przyciągnąć uwagę i go zainteresować. Z pomocą ekspertki, Sandry van der Zwaag, postaramy się przeprowadzić Was przez proces pisania idealnego CV. Porady, które znajdziecie w artykule możecie wykorzystać także do tego, by jeszcze przed wysłaniem upewnić się, że w Waszej aplikacji znajdują się wszystkie niezbędne informacje. 

1. Kwestie techniczne:

Czy CV powinno zmieścić się na jednej stronie?

Sandra van der Zwaag: Niekoniecznie, to zależy od stanowiska. Jeżeli ubiegamy się o pracę na stanowisku kierowniczym, im więcej doświadczeń zawodowych w branży zaprezentujemy w CV – tym lepiej. W takim wypadku na pewno nie zmieścimy wszystkich informacji na jednej stronie. Warto jednak pamiętać, że rekruter w pierwszej kolejności patrzy na pierwszą stronę dokumentu. Zatem właśnie na niej powinny znaleźć się najważniejsze informacje: imię i nazwisko, dane kontaktowe i doświadczenie.

Jaki powinien być rozmiar czcionki i krój?

Sandra van der Zwaag: Optymalny rozmiar czcionki to 10-12. Mniejsza czcionka może być mało czytelna, a większa – może sprawić wrażenie, że chcemy na siłę zapełnić miejsce w CV, ponieważ nie mamy o czym pisać. Warto sprawdzić podgląd wydruku CV w PDF, aby zobaczyć, jak prezentuje się CV z daną czcionką. Zamiast zmniejszać czcionkę, żeby zmieścić wszystkie informacje na 1 stronie, warto napisać CV na 2 strony, przy czym na pierwszej zamieścić najważniejsze informacje. Unikajmy zbyt „dziwacznych” czcionek jak Comin Sans, Courier, Vivaldi itp. Wszelkie czcionki bezszeryfowe, czyli pozbawione ozdobników będą trafnym wyborem.

CV kolorowe czy czarno-białe?

Sandra van der Zwaag: Wiele zależy od branży. Jeśli stawiamy na kolorowe CV, to musimy zwrócić uwagę na to, by kompozycje barw były spójne i nie odciągały uwagi od treści. Najlepiej zdecydować się na gotowy szablon CV, zwłaszcza jeśli nie potrafimy biegle posługiwać się edytorami tekstowymi czy graficznymi. Unikniemy dzięki temu wielu błędów w strukturze CV i zachowamy jasny układ strony, co ułatwi rekruterowi szybką analizę danego podania o pracę. Czarno-białe CV świetnie sprawdzi się w typowych zawodach biurowych, ale także w odpowiedzi na ogłoszenia o pracę dla pracowników fizycznych. Natomiast kolorowe szablony polecam dla osób pracujących w zawodach kreatywnych i freelancerów. Grafik czy specjalista social media musi wykazać się pomysłowością już na samym początku procesu rekrutacji, dlatego CV w kolorze czy z elementami graficznymi będzie dobrym wyborem, pod warunkiem, że zostanie w tym zachowany umiar.

2. Doświadczenie:

Niektórzy twierdzą, że opis doświadczenia to najważniejsza część każdego CV i rzeczywiście – to element aplikacji, który na pewno nie ujdzie uwadze żadnego rekrutera. 

– Nie wszystkie doświadczenia są równie ważne, te mniej istotne można pominąć (jeśli nie zrobią nam dużych luk w CV) lub tylko o nich wspomnieć, bez rozpisywania konkretnych obowiązków – mówi Sandra van der Zwaag. – Wybierając doświadczenia zawodowe do CV, zawsze powinniśmy posiłkować się ogłoszeniem o pracy. Należy dobrać takie pełnione funkcje, które najlepiej korespondują ze stanowiskiem, o które się ubiegamy. Istotne, by doświadczenie dowodziło, że dany kandydat czy kandydatka znają zagadnienia, jakie wiążą się z daną posadą i posiadają adekwatne do tego zdobyte praktyczne umiejętności.

Doświadczenia powinny zostać opisane w kolejności od ostatniego miejsca zatrudnienia do najstarszego (odwrotnej do chronologicznej). Konieczne informacje w tej sekcji to: daty zatrudnienia, nazwa stanowiska, nazwa firmy, nazwa miejscowości lub kraju (jeśli pracowaliśmy za granicą), a poniżej kilka głównych obowiązków i – jeśli mamy miejsce – szczególne sukcesy w pracy. 

Przykład:

07/2018 - 09/2020  GRSTC SA, Osowiec
Asystent Działu Finansowego:

  • Pomoc w planowaniu budżetu
  • Analiza kluczowych wskaźników (ROI, Cash Flow, Current Ratio)
  • Współtworzenie bilansów firmy

3. Zdjęcie:

– Na polskim rynku pracy CV ze zdjęciem są bardziej popularne, to fakt, ale pamiętajmy, że zdjęcie w CV nie powinno warunkować tego, czy dostaniemy pracę czy nie. Uwaga! Wysyłając życiorys do pracy w Wielkiej Brytanii lub USA wybierzemy szablon CV bez zdjęcia – radzi Sandra van der Zwaag. 

Jeśli chcemy dodać fotografię do naszego CV, musimy pamiętać o kilku kwestiach:

  • w kadrze powinna znaleźć się twarz i ramiona,
  • zdjęcie powinno być dobrze oświetlone, 
  • ważny jest odpowiedni ubiór na zdjęciu tj. casual z odrobiną elegancji, np. t-shirt i marynarka,
  • trzeba zwrócić uwagę też na schludną fryzurę, delikatny makijaż i delikatny uśmiech. 

4. Znajomość języków obcych:

– Znajomość języków obcych to standard w wielu branżach i coraz częściej jedno z ważniejszych wymagań wobec kandydata na dane stanowisko pracy. Umiejętna prezentacja tych kompetencji może przyczynić się do zdobycia dodatkowych punktów u rekrutera – mówi Sandra van der Zwaag. 

Najczęściej stopień umiejętności komunikowania się w innym niż ojczystym języku przedstawia się opisowo w skali od: podstawowy poprzez dobry, bardzo dobry i biegły. Można dodatkowo rozróżnić komunikatywność w mowie i piśmie. Chcąc wykorzystać ogólnie przyjęte standardy oceny, należy posłużyć się europejskim systemem opisu umiejętności językowych za pomocą kombinacji liter i cyfr, gdzie A1 to Beginner, czyli początkujący, a C2 to Proficient, czyli biegła znajomość danego języka obcego.

Jeżeli stawiamy na nieco kreatywny wygląd CV, warto sięgnąć po nieco mniej standardowe środki przekazu niż zwykłe wypunktowanie. Modne szablony CV dają wiele możliwości, np. pasek postępu, wykresy, procenty, kropki czy gwiazdki. Oczywiście powinno to współgrać z całym CV.

5. Sukcesy i działalność społeczna:

Jeszcze kilka lat temu rubryka z opisem osiągnięć czy dodatkowych działalności była ciekawostką, dziś pojawia się w coraz większej liczbie CV.

– Warto wpisywać swoje sukcesy, oczywiście zachowując przyzwoity umiar, by nie zrobić wrażenia przechwałka. Jeśli jest to uzasadnione, można wyodrębnić jeszcze osobny segment dedykowany działalności wolontariackiej czy społecznej. Często w takich obszarach aktywności rekruterzy odnajdują kompetencje pożądane na danym stanowisku i mogą stworzyć pewien wstępny obraz kandydata, który stoi za takim życiorysem – zauważa Sandra van der Zwaag. 

6. Zainteresowania:

– W rubryce "Hobby" warto zaprezentować coś wyróżniającego, czym jesteśmy żywo zainteresowani. Nie wystarczy wpisać "książki" czy "sport". Opis powinien być bardziej szczegółowy, np. "literatura okresu międzywojennego" czy "członek klubu kolarskiego z uprawnieniami trenera" – mówi Sandra van der Zwaag.

8. Klauzula: 

Klauzula powinna dotyczyć zgody na przetwarzanie danych osobowych przez organizację, do której przesyłamy CV. Umieszczenie takiej informacji na końcu aplikacji jest obowiązkowe

7. Czego NIE powinno być w CV:

Z CV należy usunąć

  • dane osobowe takie jak: nazwisko panieńskie matki, pesel, miejsce urodzenia, informacje o dzieciach, informacje nt. wyznania (religii), płeć, stan cywilny.
  • stanowiska nieistotne z perspektywy przyszłego pracodawcy np. pracy dorywczej z czasów studiów, gdy mamy wiele lat doświadczenia w innym zawodzie. 
  • opis ścieżki edukacji od zerówki do szkoły średniej. Wystarczy nazwa uczelni i  kierunek ukończonych studiów.

W CV nie powinno być też literówek czy błędów ortograficznych, ponieważ świadczą o niedbałości kandydata. 

Ekspert: Sandra van der Zwaag
Human Resources Manager Synatix

Human Resources Manager w prężnie rozwijającej sie agencji reklamowej Synatix. Od 10 lat odpowiedzialna za proces rekrutacji i rozwój personalny pracowników, jak również projekty dla kandydatów do pracy jak cvhero.com.

Autor: Redakcja
KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach. 

Zobacz również