Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Era spadku zaufania, czyli jakie zdanie mają millenialsi o świecie biznesu

Według najnowszego raportu Deloitte coraz więcej osób z pokolenia Y i Z czuje rozczarowanie związane ze światem biznesu, a także ma poczucie nieprzygotowania na zmiany czwartej rewolucji przemysłowej.
Kategoria: Raporty
09.07.2018

Badanie przeprowadzono na 10 455 millenialsach z 36 krajów. Raport zawiera odpowiedzi od 1844 respondentów z Generacji Z w Australii, Kanadzie, Chinach, Indiach, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.

Z czego wynika niepewność pokolenia Y i Z w stosunku do świata biznesu?

Wzrastająca niepewność w stosunku do rynku pracy wśród pokolenia Y i pokolenia Z ma związek z czwartą rewolucją przemysłową, czyli ze wzrostem technologi – robotów, sztucznej inteligencji – która zmienia naturę pracy i przewraca dawno temu przyjęty porządek świata. Młodzi ludzie stają się coraz bardziej pesemistyczni w związku z perspektywami politycznymi i postępem społecznym. Martwią się o swoje bezpieczeństwo na rynku pracy, równouprawnienie społeczne i zrównoważony rozwój środowiska. 

Ich doświadczenie w pracy pokazuje, że pracodawcy przedkładają wyniki nad pracowników, społeczeństwo i środowisko. 

Czego młodzi ludzie oczekują od pracodawców?

Dobra płaca i pozytywna kultura najbardziej interesują pokolenie Y i Z, ale różnorodność i elastyczność są czymś, co może uszczęśliwić młodych ludzi. Wielu spośród ankietowanych, zwłaszcza tych w kształtujących się rynkach, uważa, że freelancerstwo jest atrakcyjną alternatywą (albo dodatkiem) w stosunku do zwykłej pracy. 

Młodzi pracownicy wyrazili podziw dla korporacji, które przystosowują się do Industry 4.0 i rozwijają swoich pracowników, w taki sposób, żeby mogli odnieść sukces w ewoluującym biznesie. Millenialsi szukają biznesmenów, którzy mogą pomóc im zdobyć niezbędne do pracy umiejętności (włączając w to "kompetencje miękkie").

Firmy i starsze zespoły kierownicze, z punktu widzenia młodych ludzi, przyciągają najlepsze talenty talenty millenialsów i w rezultacie osiągają lepsze wyniki finansowe. Na lojalność trzeba sobie zasłużyć i zdecydowana większość millenialsów jest gotowa przenieść się do lepszego miejsca pracy. 

Podsumowując osoby z pokolenia Y i Z są żądne liderów biznesu, którzy są pełni inicjatywy, aby tworzyć pozytywny wpływ na społeczeństwo i reagują na potrzeby pracowników. Millenialsi chcą liderów, którzy bardziej agresywnie angażują się w tworzenie rzeczywistego wpływu na świat. Tych którzy przygotowują swoje organizacje i pracowników na zmiany, na które wpływ ma Industry 4.0.

Strata wiary w biznes

Mniejsza część ankietowanych wierzy, że korporacje zachowują się etycznie i że liderzy biznesowi są zaangażowani w pomoc społeczeństwu. 3/4 uważa, że przedsiębiorstwa skupiają się na własnych problemach do rozwiązania, a niechętnie biorą pod uwagę problemy szeroko pojmowanego społeczeństwa. Natomiast blisko 2/3 ankietowanych jest zdania, że korporacje skupiają się wyłącznie za zarabianiu pieniędzy. 

Większość millenialsów zgadza się ze stwierdzeniem, że przedsiębiorstwa "nie mają innych ambicji poza zarabianiem pieniędzy". Młodzi ludzie nie są naiwni i wiedzą, że jest to priorytetem w biznesie, ale wierzą, że korporacje powinny zachować równowagę i poza zarabianiem pieniędzy powinny także:

  1. Pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko;
  2. Tworzyć nowatorskie pomysły, produkty i usługi;
  3. Tworzyć miejsca pracy, rozwój zawodowy i polepszać życia ludzi;
  4. Kłaść nacisk na różnorodność i włączenie ludzi do miejsc pracy.
Co powinny realizować korporacje według pokolenia Y i Z  
Generowanie miejsc pracy i dostarczanie zatrudnienia 43%
Poprawianie życia społeczeństwa: edukacja, promowanie zdrowia itp. 39%
Innowacje: Opracowanie nowych produktów, usług itd. 36%
Zwiększanie środków do życia 35%
Ochrona środowiska 33%

Źródło: Deloitte Millennial Survey, Raport 2018. 

Autor: Olga Rachoń
Praktykantka w redakcji KarierawFinansach.pl MBE group

Studentka ostatniego roku filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła Edytorstwo na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. W MBE group zajmuje się redakcją tekstów na stronę KarierawFinansach.pl.

Zobacz również