Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Zrekrutuj pracodawcę. Co decyduje o atrakcyjności firmy?

Od dłuższego czasu na rynku pracy obserwujemy, że pracownicy są coraz bardziej świadomi i pewni swoich kompetencji. Śmiało komunikują swoje potrzeby oraz wymagania pracodawcom i uparcie szukają najbardziej atrakcyjnych miejsc pracy. Czy to zmiana, w której to kandydaci rekrutują pracodawców?
Kategoria: Raporty
21.02.2024
Midjourney

Dzisiejszy świat BANI – kruchy, niespokojny, nieliniowy i niezrozumiały – stawia stałe wyzwania przed każdym z nas. Wydaje się, że jedyną pewnością, do której możemy się dziś przyzwyczaić, to ciągła zmiana. Taki stan rzeczy niesie za sobą jasne konsekwencje. Jedną z nich jest przesunięcie znaczenia rekrutacji do miejsc pracy.  

Wydaje się, że dziś to kandydaci, szczególnie z doświadczeniem zawodowym, rekrutują swoich przyszłych pracodawców. Na co w takim razie zwracają uwagę?  

Atrakcyjny pracodawca = atrakcyjne wynagrodzenie 

Nikogo nie zdziwi fakt, że kwestie związane z wynagrodzeniem to kluczowy czynnik decydujący o atrakcyjności pracodawcy. Według Raportu Krajowego Randstad Employer Brand Research 2023 73% badanych wskazało je jako ważny aspekt zatrudnienia. Silna pierwsza pozycja tego elementu utrzymuje się w badaniach nieprzerwanie od 2016 roku. Co ważne, w ciągu ostatnich trzech lat dystans dzielący ten czynnik od innych wskaźników zauważalnie się skrócił.  

Oznacza to, że odpowiednie wynagrodzenie i benefity są ciągle najważniejsze dla pracujących, ale inne, niepieniężne kwestie, z roku na rok stają się podobnie istotne podczas rekrutowania pracodawcy.  

Rozwój w firmie 

O być albo nie być w firmie decydują coraz częściej możliwości rozwoju. Dynamiczna rzeczywistość, w której się znajdujemy, wymaga stałej reakcji, czyli podejmowania aktywności, dzięki którym życie zarówno zawodowe, jak i prywatne będzie nieco bardziej zrozumiałe. Jednym ze sposobów radzenia sobie z wymagającym otoczeniem jest ciągły rozwój.  

Nauka stała się koniecznością, a nie opcją zarezerwowaną dla wybranych lub najbardziej ambitnych. Jest postrzegana nie tylko jako bieżąca potrzeba, ale także jako polisa ubezpieczeniowa na niepewne jutro.   

Potrzebę rozwoju umiejętności, zdobywania nowego doświadczenia i osiągania coraz śmielszych celów zawodowych determinuje też przekonanie o realnym wpływie na swoją karierę. Co więcej, według prognoz ekspertów, większość z nas w ciągu życia będzie zmuszona kilkukrotnie (od trzech do sześciu razy w zależności od źródła) zmieniać swój zawód, a tym samym się przekwalifikowywać. Mowa o reskillingu i upskillingu, których cień tym bardziej wpływa na preferencje pracowników dotyczące wyboru pracodawcy umożliwiającego stały rozwój.  

Czytaj także: Człowiek w świecie BANI. Jak odnieść sukces w stale zmieniającej się rzeczywistości? 

Atmosfera w pracy  

Kolejnym równie istotnym czynnikiem zatrudnienia jest przyjazna atmosfera pracy. To coraz ważniejszy aspekt decydujący o wyborze pracodawcy – szczególnie dla przedstawicieli pokolenia Z, które w 2040 roku będzie największą grupą zawodową napędzającą gospodarkę w naszym kraju.  

Uważa się, że poza zmianami generacyjnymi to pandemia przyczyniła się do zwiększenia świadomości pracowników w zakresie znaczenia czynników pozapłacowych w ofercie zatrudnienia. Liczy się już nie tylko pensja i benefity, ale także przyjazna, komfortowa atmosfera pracy. Drugi rok z rzędu plasuje się ona na drugim miejscu w rankingu determinant decydujących o atrakcyjności zatrudnienia według Raportu Krajowego Randstad Employer Brand Research 2023.  

Przyjazna atmosfera pracy oznacza życzliwy i wspierający zespół współpracowników. To również docenienie przez przełożonych, wzajemne zaufanie oraz równe traktowanie.  

Oprócz tego badani w raporcie łączyli przyjazną atmosferę w miejscu pracy z jasno określonymi celami i zadaniami oraz brakiem: plotek i szeptania za plecami, poczucia zagrożenia utraty pracy, nieuzasadnionej i nadmiernej pracy, niezdrowej rywalizacji. Zwrócili też uwagę na poczucie, że zdanie pracownika jest ważne oraz na skuteczny i regularny feedback dotyczący wykonywanej pracy. 

Przyjazne miejsce pracy to także to, w którym mamy możliwość utrzymania work-life balance.  

Czytaj także: Brak rozwoju w firmie = zmiana pracy? Raport 

Wartości i reputacja firmy 

Jeżeli tak ważne jest pogodzenie pełnienia kilku ról w swoim życiu – pracy zawodowej z realizacją swojego hobby i z życiem rodzinnym – wybór pracodawcy, to także wybór deklarowanych przez niego wartości.  

Coraz częściej kandydaci wymagają tego, by przyjmowane przez organizację wartości przystawały do ich przekonań i nie kłóciły się z ich sumieniem.  

Większości pracownikom zależy na stałym rozwoju w miejscu pracy. Konsekwencją tego jest chęć uczestniczenia w życiu firmy. Osoby pracujące pragną współtworzyć organizację wraz z managementem, tak aby w pełni czuć się jej częścią i zarazem podzielać jej misję i wartości.  

Wsparcie dla różnorodności i inkluzywność miejsca pracy to jeden z aspektów zatrudnienia znacząco wpływających na dobre samopoczucie i efektywność pracowników. Według wspominanego raportu dla 46% respondentów ważne jest, aby pracować dla firmy, która aktywnie wspiera równość, różnorodność i integrację.  

31% badanych chciałoby pracować w miejscu, które oferuje wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia. 

Na znaczeniu zyskuje także dobra reputacja pracodawcy na rynku. Zoomersi jako pierwsi na rynku pracy zaczęli wymagać od marek transparentności w działaniach. Zobligowali pracodawców do większego zadbania o dobrostan pracowników.  

Według danych reputacja firmy to coraz bardziej istotny argumentem wyboru danego pracodawcy. 

Autor: Wiktoria Jackowska
Redaktorka Grupa MBE

Magistrantka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Czynna uczestniczka konferencji naukowych. Pasjonatka kultury, lingwistka. 

W Grupie MBE jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Członkini Stowarzyszenia Bliżej ADHD działającego z misją edukacji o neuroróżnorodności. 

Zobacz również