Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Dlaczego stażyści nie zostają?

Rośnie popularność programów stażowych, oferowanych przez firmy w Polsce. Obecnie najwięcej propozycji kierowanych jest do studentów i świeżo upieczonych absolwentów. Często jednak współpraca firmy i stażysty kończy się zbyt wcześnie. Wnioski płynące z najnowszego raportu Hays Poland pokazują, że powód jest prozaiczny – w firmach brakuje etatów.
Kategoria: Wiadomości
11.05.2017

Dla rzeszy studentów i absolwentów okres wakacyjny nie jest czasem odpoczynku, lecz zdobywania pierwszych zawodowych doświadczeń. Młodzi ludzie coraz chętniej zamiast pracy zarobkowej wybierają staże, które umożliwią im zdobycie cennych umiejętności poszukiwanych na rynku pracy. Właśnie teraz największe międzynarodowe organizacje rekrutują utalentowanych młodych ludzi, którzy na okres wakacyjny zasilą ich szeregi jako stażyści i praktykanci.

Filozofia rekrutacji i programy stażowe

Jak wynika z raportu „Staż drogą do kariery” opublikowanego przez Hays Poland, wyzwania rynku pracy wymuszają na firmach szukanie zarówno wykwalifikowanych pracowników, jak również osób nieposiadających jeszcze kwalifikacji niezbędnych do objęcia samodzielnych stanowisk, ale z predyspozycjami i potencjałem do rozwoju. Dlatego rośnie popularność programów stażowych i ofert dla osób, które dopiero zakończyły edukację.

Programy i stojąca za nimi filozofia rekrutacji zmieniły się na przestrzeni ostatnich lat. Wcześniej firmy koncentrowały się na znalezieniu utalentowanych kandydatów do odbycia określonego stażu. Dziś coraz precyzyjniej definiują cel stażu i myślą o praktykantach jak o samodzielnych pracownikach. Dzięki temu programy nastawione są coraz bardziej na realizację konkretnych potrzeb i na stałe wpisują się w strategię zatrudnienia. Odpowiadają również na rosnące wymagania młodych ludzi, dla których ważne jest, aby staż miał profesjonalną i uporządkowaną strukturę, posiadał jasny cel oraz gwarantował merytoryczną opiekę.

– Z jednej strony ambicje studentów, z drugiej zapotrzebowanie firm na nowych pracowników, wykształciły zapotrzebowanie na programy stażowe. Praktyki dają szansę wyprzedzenia przyszłej konkurencji już w trakcie studiów. Jednocześnie coraz więcej firm realizuje programy stażowe, aby wyłonić spośród stażystów potencjalnych pracowników i zatrzymać ich w organizacji – podkreśla Katarzyna Postek, HR Manager w Baltic Ground Services.

Ogromne możliwości…

Zdecydowana większość programów stażowych kierowana jest do ludzi młodych – studentów ostatnich lat i świeżo upieczonych absolwentów. − Przy obecnej sytuacji na rynku, gdzie trudno znaleźć wykwalifikowanych pracowników, programy stażowe stwarzają ogromne możliwości – podkreśla Beata Preis-Hryniewicz, HR Manager w Hays Poland. – Im więcej uwagi organizacja poświęci stażyście, tym bardziej będzie on zaangażowany w wykonywane zadania. W konsekwencji pozwoli to na zatrudnienie zmotywowanego pracownika identyfikującego się z firmą, który chce zarówno rozwijać organizację, jak i podejmować nowe wyzwania w celu rozwoju indywidualnego.

Program stażowy wymaga od organizacji dużych nakładów czasu i pracy. Dlatego tak istotne jest pełne wykorzystanie wszelkich możliwych korzyści, jakie projekt oferuje nie tylko podczas trwania, ale także po jego zakończeniu. Przy odpowiednio przeprowadzonym programie stażowym pracodawca zyskuje wykwalifikowanego pracownika zaznajomionego ze specyfiką firmy, jej kulturą organizacyjną, zasadami i procedurami oraz obowiązkami na danym stanowisku. Co więcej, staż jest dla firmy szansą na ocenę poziomu kompetencji reprezentowanego przez młodego pracownika, jego umiejętność szybkiego przyswajania wiedzy oraz radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

… nie w pełni wykorzystane

Z badania Hays wynika, że jedynie 46% organizacji określa jasną ścieżkę rozwoju dla uczestników programu stażowego. Może to wskazywać na fakt, iż przy planowaniu programu nie zawsze uwzględnia się długoterminowe, strategiczne plany rekrutacyjne. Aż 69% organizacji przyznaje, iż głównym powodem zakończenia współpracy ze stażystami jest brak wystarczającej liczby wakatów.

– Z relacji stażystów dowiadujemy się, że zadania wykonywane podczas stażu często są czasochłonne, monotonne i mało rozwijające. Konsekwencją takiego działania może być ograniczenie szans pracodawcy na zbudowanie wśród stażystów długotrwałego zaangażowania i lojalności wobec firmy. Co więcej, niesatysfakcjonująca jakość stażu wiąże się z ryzykiem osłabienia wizerunku pracodawcy na rynku. Nawet jeśli głównym zadaniem programu jest uzyskanie wsparcia dla pracowników, to dzięki dobrej organizacji oraz opieki mentora, możliwe jest zaplanowanie stażu w sposób atrakcyjny dla uczestników – podkreśla Agnieszka Czarnecka, Manager HR Consultancy w Hays Poland.

Jednocześnie trudno nie zauważyć, jak wielka to strata dla organizacji, kiedy nie kontynuuje współpracy z efektywnymi pracownikami, w których tak wiele zainwestowała. Dobry program stażowy to istotny element budowania wizerunku firmy jako pracodawcy. Jeśli kandydat z małym doświadczeniem zawodowym został przez firmę dobrze potraktowany, to w przyszłości może zostać jej cennym ambasadorem.

Źródło: informacja prasowa Hays Poland

Autor: Redakcja
KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach. 

Zobacz również