Temat tygodnia
Kto powinien zainteresować się karierą w dziale FP&A?
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

10 cech, które trzeba pokazać w CV

Doświadczenie, kwalifikacje, kompetencje miękkie. Wszystkie je staramy się pokazać w CV wysyłanym do potencjalnego pracodawcy. Są jeszcze jednak pewne cechy, które choć trudno wymienić jako punkty w dokumencie, są cenione u pracownika na dzisiejszym rynku pracy.
Kategoria: Poradnik kariery
09.11.2017

Konkretne umiejętności, które prezentujemy w dokumentach aplikacyjnych, zależą od branży i stanowiska, na jakie aplikujemy. Pracodawcy poszukują jednak nie tylko umiejętności twardych. Oto lista cech, które pozytywnie wyróżnią Cię podczas rekrutacji. Dowiedz się, jak zaznaczyć je w CV.

 

1. Profesjonalizm

Jest to pierwszy i najważniejszy punkt tej listy, ponieważ, jak się przekonasz, pozostałe cechy wynikają właśnie z profesjonalnego podejścia do pracy.

Profesjonalizm to nie tylko, jak podaje słownikowa definicja, duże umiejętności i wysoki poziom wykonywanej pracy. To także zdolność współpracy w środowisku zawodowym, szacunek do innych, umiejętność zachowania się z klasą w trudnych sytuacjach, świadomość, że nie wie się wszystkiego, a zatem dbanie o stały rozwój i podnoszenie kwalifikacji. To wreszcie postępowanie zgodnie z etyką zawodową i odpowiedzialność za swoją pracę.

Wydaje się to złożone i dlatego niełatwo zostać profesjonalistą, pamiętaj jednak, że profesjonalizm nie jest nieosiągalny i nie oznacza wszechwiedzy, a na początku kariery wyraża się on w gotowości i chęci wykonywania swoich obowiązków najlepiej jak się potrafi, a także posiadaniu planów rozwoju zawodowego i poszerzania kompetencji.

Chcąc pokazać swój profesjonalizm, nie musisz nadużywać w CV profesjonalnych terminów. Zamiast tego opowiedz o sytuacjach, które zilustrują Twoją sumienność, dobrą organizację, odpowiedzialność i chęć rozwoju.

 

2. Uczciwość

Budowanie zaufania pracodawcy nie jest łatwe, ale zaczyna się od prostych rzeczy, takich jak pojawianie się w pracy na czas oraz sumienne wykonywanie obowiązków. Uczciwość pracownika to także oczywiście przestrzeganie zasady poufności informacji służbowych.

Jeśli skłamiesz w CV, od razu zaprzeczysz swojej uczciwości, z kolei przykłady sytuacji, w których zachowałeś się profesjonalnie, mogą sprawić, że rekruter nabierze dobrego zdania na temat Twojej rzetelności jako pracownika.

 

3. Zdolność przystosowania się

Elastyczność i otwartość na zmiany to wysoko cenione cechy pracownika. Dlaczego? Biznes dynamicznie się zmienia, co sprawia, że zakres zadań i charakter pracy na różnych stanowiskach nie jest stały. Różne składy zespołów, w których pracujemy, wymagają z kolei umiejętności dostosowania się do różnych typów osobowości. 

Podczas rekrutacji daj się poznać jako osoba, która potrafi odnaleźć się w nowej sytuacji i skutecznie działać, na przykład opowiedz o Twoim udziale we wprowadzeniu w zespole nowego narzędzia, które dobrze się przyjęło i zwiększyło efektywność pracy.

 

4. Znajomość branży

W pracy nie należy zamykać się w swoim zakresie obowiązków, warto wiedzieć też, co dzieje się w całej firmie, a także jakie są aktualne trendy w branży. Daje to bowiem szerszą perspektywę i przynosi przynajmniej dwie duże korzyści. Po pierwsze, dzięki większej wiedzy, pozwala efektywniej pracować i osiągać lepsze wyniki. Po drugie zaś możesz pokazać pracodawcy, że poważnie traktujesz swoją karierę i patrzysz w przyszłość. Dodatkowo, znajomość trendów w branży pomaga trafniej kierunkować swój rozwój zawodowy.

Wiedzę na temat tego, co dzieje się aktualnie w branży, najlepiej zaprezentować podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Możesz na przykład zapytać o szczegóły działalności firmy, do której aplikujesz, w konkretnym kontekście rynkowym lub zaproponować rozwój w kierunku zgodnym z aktualnymi trendami w branży.

Czym powinno wyróżniać się CV finansisty? >>

 

5. Umiejętności badawcze

U profesjonalisty świadomości tego, że nie wie wszystkiego, towarzyszy zdolność identyfikowania problemów i poszukiwania rozwiązań – zarówno samodzielnie, jak i w zespole. Dlatego niezwykle cenne w każdej pracy jest wiedzieć, gdzie szukać informacji i jak je efektywnie wykorzystywać.

To także szansa na wykazanie inicjatywy – pracodawcy cenią pracowników, którzy sami próbują rozwiązać problem i działają przy tym zespołowo, zanim zgłoszą się po pomoc do przełożonego.

Warto opowiedzieć o takich umiejętnościach podczas rekrutacji, na przykład odpowiadając na pytanie o Twoje mocne strony.

 

6. Etyka pracy

Jak wspomnieliśmy, jest to cecha prawdziwego profesjonalisty. Z etyką zawodową wiąże się nie tylko przestrzeganie zasad kodeksu zawodowego czy regulaminu pracy. Etyka pracy to także to, czy współpracownicy mogą liczyć na Twoją uczciwość i zaangażowanie w wykonywane zadania. Wiąże się z tym również odpowiedzialność za swoją pracę oraz konsekwencja.

Etyka pracy jest szczególnie ważna w wielu zawodach w obszarze finansów, dlatego warto pokazać przyszłemu pracodawcy, że wiesz, na czym polega i traktujesz ją poważnie.

 

7. Zdolności komunikacyjne

Nawet jeśli doskonale spełniasz „twarde” wymagania potrzebne do wykonywania danej pracy, ale Twoje zdolności komunikacyjne i interpersonalne szwankują, możesz stracić szansę na zatrudnienie. To dlatego, że efektywna komunikacja jest podstawą w każdej pracy.

Warto szlifować umiejętności komunikowania się i jasnego przekazywania informacji różnymi kanałami: poprzez różne narzędzia komunikacyjne, przez telefon, podczas rozmowy twarzą w twarz. Jak podpowiadają eksperci, niezwykle ważnym, a przy tym często zaniedbywanym aspektem tej umiejętności są wystąpienia publiczne. Na każdym szczeblu kariery zawodowej zdarza się wygłaszać prezentacje przed mniejszym lub większym gronem słuchaczy. Tymczasem dla wielu osób takie sytuacje są niezwykle stresujące. Jeżeli dotyczy to także Ciebie, postaraj się ćwiczyć w publicznym przemawianiu.

Dla rekrutera to, że potrafisz jasno i profesjonalnie wypowiadać się w różnych sytuacjach, a także współpracować z różnymi ludźmi i efektywnie działać w zróżnicowanym zespole, potrafiąc porozumieć się z każdym, będzie wielkim plusem Twojej kandydatury. Nie zapomnij pochwalić się w CV na przykład wystąpieniami na konferencjach.

 

8. Pasja

Automatyzacja wyręcza ludzi w coraz większej liczbie prostych, powtarzalnych czynności, jednak tym, czego robot nie jest w stanie zastąpić u pracownika, jest jego kreatywność, nieszablonowe myślenie i pasja. Efektywność i twarde umiejętności są podstawą pracy, jednak by być wartościowym członkiem zespołu, trzeba wnieść do niego również pozytywną energię oraz chęć do działania i współpracy. Potwierdzają to pracodawcy, którzy mówią, że szukają właśnie ludzi z pasją.

To między innymi dlatego rekruterzy chcą poznać Twoje zainteresowania i dlatego idealną sytuacją jest, jeśli przynajmniej w jakimś stopniu wiążą się one z pracą, którą wykonujesz.

 

9. Znajomość nowych technologii

Trudno wyobrazić sobie dziś pracę, w której nie byłyby wykorzystywane nowoczesne narzędzia usprawniające ją i ułatwiające jej wykonywanie. Nowoczesne technologie są jednak nie tylko narzędziem, bo wpływają również na kierunek rozwoju całych branż: nowe produkty i usługi, sposób i cel pracy, modele biznesowe. Dlatego nie sposób dziś pracować, nie ucząc się ich. Oczywiście nie każdy jest pasjonatem nowinek technicznych, warto jednak wiedzieć, jakie są obecnie możliwości i znać narzędzia, które pojawiają się w Twojej branży.

W CV możesz pochwalić się pracą z aktualnymi narzędziami, zaawansowaną znajomością specjalistycznych programów czy uczestnictwem w ich wprowadzaniu w Twoim poprzednim miejscu pracy.

 

10. Chęć rozwoju

Szacuje się, iż w 2020 roku nawet 1/3 umiejętności potrzebnych do wykonywania wielu dzisiejszych zawodów będzie różna od tych uważanych obecnie za kluczowe dla tych stanowisk i ról w firmach (więcej na ten temat przeczytasz w aktualnym przewodniku Kariera w Finansach i Bankowości). Wniosek jest prosty: by odnosić w przyszłości sukcesy na rynku pracy, trzeba być nastwionym na rozwój zawodowy.

Także firmy zdają sobie sprawę z dynamicznych zmian i poszukują pracowników, którzy gotowi są stale poszerzać swoje kwalifikacje i mają świadomość, że już za kilka lat ich praca może wyglądać zupełnie inaczej niż dziś.

Jak przekonać potencjalnego pracodawcę, że jesteś otwarty na zmiany i chcesz się rozwijać? Wymień w CV rzeczy, których nauczyłeś się na danym stanowisku w przyszłości, a także pochwal się zdobywanymi kwalifikacjami oraz kursami i szkoleniami, które odbywasz.

 

Dowiedz się więcej:

Jaką rolę odgrywa personal branding na początku kariery? >>

Jak skutecznie szukać pierwszej pracy? >>

Barbara Ramza
Redaktor KarierawFinansach.pl

Zobacz również