Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Koronawirus a rekrutacja. 5 pytań do rekruterki z Brown Brothers Harriman

Brown Brothers Harriman stale rekrutuje nowych pracowników. Aneta Szymańska-Janecka, Talent Acquisition Professional opowiada, jak przebiega proces rekrutacji w czasie pandemii.
Akcja redakcyjna: 5 pytań do rekrutera
Kategoria: Poradnik kariery
29.05.2020
Fot. Unsplash

Rekrutacje w czasie pandemii

1. Jak zmienił się proces rekrutacji w Państwa firmie w związku z pandemią koronawirusa? Jakie zmiany czekają kandydatów?

Aneta Szymańska-Janecka, Talent Acquisition Professional w Brown Brothers Harriman: Pandemia spowodowana COVID-19 oczywiście wpłynęła częściowo na procesy rekrutacyjne w Brown Brothers Harriman i sprawiła, że z dnia na dzień musieliśmy dostosować się do nowej rzeczywistości. Bezpieczeństwo naszych kandydatów oraz naszych pracowników jest dla nas priorytetem, dlatego szybko zdecydowaliśmy się na całkowite przeniesienie działań rekrutacyjnych na tryb zdalny.

Ponieważ budowanie relacji z kandydatem jest jednym z najważniejszych dla nas elementów w procesie rekrutacji, żeby nie utracić kontaktu personalnego, zdecydowaliśmy się na zamianę wszystkich rozmów prowadzonych dotąd twarzą w twarz na rozmowy wideo.Wcześniej staraliśmy się, by przynajmniej jeden z etapów rekrutacji odbywał się w siedzibie firmy. Chcieliśmy, by kandydat mógł doświadczyć atmosfery i kultury organizacji oraz poznać osobiście swoich przyszłych przełożonych.

Rozmowy wideo nie są jednak dla nas nowością – wielu naszych managerów pracuje w zagranicznych lokalizacjach, dlatego mieliśmy już doświadczenie w organizowaniu tego typu rozmów i byliśmy przygotowani także od strony technicznej.

Istotna dla nas zmiana to ilość rozmów wideo, które teraz organizujemy. Nadal aktywnie rekrutujemy zarówno na staże, jak i na liczne stanowiska specjalistyczne i manadżerskie. Od połowy marca udało nam się zatrudnić już kilkudziesięciu kandydatów, którzy przeszli rekrutację w trybie online.

Rozmowy kwalifikacyjne w czasie pandemii

2. W jaki sposób przebiegają obecnie rozmowy kwalifikacyjne prowadzone w Państwa firmie?

Poza przeniesieniem rekrutacji w tryb online, sam proces nie uległ zmianie. Standardowo w Brown Brothers Harriman rekrutacja składa się z kilku etapów.

Pierwszym z nich jest analiza CV przez rekrutera, aby potwierdzić zgodność profilu kandydata z wymaganiami stanowiska.

Drugim etapem jest rozmowa telefoniczna w języku angielskim, na której omawiane jest doświadczenie, motywacja oraz kwestie formalne aplikacji. W przypadku rekrutacji na staże, ze względu na dużą ilość aplikacji, kandydaci są proszeni o nagranie wideo z odpowiedziami na pytania, które zostają wcześniej wysyłane przez rekrutera.

Jeśli kandydat zostanie pozytywnie oceniony przez zespół rekutacji, jest zapraszany do finalnego etapu, jakim jest rozmowa wideo z managerami konkretnego zespołu. Na takim spotkaniu, poza szczegółowym omawianiem doświadczenia, sprawdzane są kompetencje miękkie oraz wiedza merytoryczna kandydata. W procesach rekrutacji na niektóre role specjalistyczne dodatkowo przez spotkaniem kandydaci wykonują online test analityczny.

Nasze spotkania z kandydatami zawsze przebiegają w formie otwartego dialogu, dlatego zachęcamy kandydatów do zadawania pytań.

Jesteśmy otwarci na rozmowę o tym, jak BBH radzi sobie z obecną sytuacją i podkreślamy też stabilność naszej firmy. Rozumiemy, że w nowych warunkach kandydaci mogą czuć się niepewnie, gdy angażują się w procesy rekrutacyjne. Dlatego poświęcamy obecnie dużo uwagi, by odpowiedzieć na wszystkie pytania nurtujące kandydatów. 

Przygotowanie do wideorozmowy

3. Jak przygotować się do wideorozmowy kwalifikacyjnej?

Rozmowa kwalifikacyjna jest dla kandydatów stresującą sytuacją, a szczególnie wtedy, gdy odbywa się w nowych warunkach. Kluczem do sukcesu i złagodzenia negatywnych emocji jest zawsze dobre przygotowanie:

  • Jak przed każdą rozmową rekrutacyjną, warto uważnie przeczytać i przeanalizować opis stanowiska i zastanowić się, które elementy doświadczenia mogą być istotne do opisania na rozmowie;
  • Warto również zapoznać się z profilem i kulturą firmy oraz przemyśleć swoją motywację do tego, by dołączyć do naszej organizacji;
  • Żeby uniknąć dodatkowego stresu, zawsze rekomendujemy, żeby przynajmniej dzień przed rozmową przeczytać przesłane przez nas instrukcje, wykonać próbne połączenie, sprawdzić połączenie internetowe i to, czy kamera działa poprawnie. W przypadku problemów technicznych, będziemy mieć wtedy czas, żeby je wspólnie rozwiązać;
  • Istotne jest też zadbanie o komfortowe miejsce rozmowy – należy wybrać wygodne i ciche miejsce na rozmowę, uprzedzić domowników, w jakich godzinach będzie odbywała się rozmowa, a także wyciszyć dźwięki w telefonie, żeby uniknąć dodatkowych elementów, które mogą dekoncentrować;
  • W kwestii dresscode – warto wybrać taki strój jak w przypadku standardowej rozmowy kwalifikacyjnej. Poza dobrym wrażeniem, elegancki strój na pewno pomoże kandydatowi poczuć się profesjonalniej, co może pozytywnie wpłynąć na przebieg i wynik rozmowy. 

Rekrutacje w czasie pandemii

4. Na jakie stanowiska prowadzą Państwo obecnie najwięcej rekrutacji?

Wybór stanowisk, na które obecnie prowadzimy rekrutacje jest szeroki. Poszukujemy kandydatów zarówno na płatne 4-6 miesięczne staże w obszarze finansowym i IT, jak i na pozycje stałe na poziomie specjalistycznym i manadżerskim. Co istotne, niezależnie od obecnej sytuacji związanej z pandemią, nadal od poziomu stanowiska starszego specjalisty oferujemy od razu umowy na czas nieokreślony.

Działy, do których prowadzimy obecnie rozmowy rekrutacyjne to:

  • Transfer Agency, który zajmuje się przede wszystkim wdrażaniem nowych inwestorów, przetwarzaniem transakcji i środków pienieznych oraz analizą i kontrolą przeciwdziałaniu prania brudnych pieniędzy;
  • Custody, który odpowiada między innymi za procesowanie transakcji i obsługę aktywów, administrowanie kontami, analizowanie działań korporacyjnych, wymianę walut czy obsługę klienta;
  • Financial Reporting, który przygotowuje cykliczne sprawozdania finansowe i regulacyjne;
  • Fund Accounting, zajmujący się księgowością dla standardowych funduszy inwestycyjnych i obliczaniem wartości aktywów netto;
  • Alternatives Accounting – dział odpowiedzialny za pełną księgowość, sprawozdawczość finansową i kontroling dla funduszy alternatywnych.

Wszystkie obecnie otwarte pozycje są dostępne na stronie KarierawFinansach.pl. Mimo że większość stanowisk opiera się na specyficznych procesach bankowych, jesteśmy otwarci na kandydatów spoza branży i dostarczamy pakiet merytorycznych szkoleń pozwalających na rozpoczęcie kariery w bankowości.

Onboarding w czasie pandemii

5. Jak wygląda onboarding nowego pracownika w czasach koronawirusa?

Uważamy, że onboarding jest jednym z najważniejszych doświadczeń dla każdego pracownika. Dlatego poświęcamy wiele uwagi, żeby pracownicy dołączający w trakcie pandemii mieli równie pozytywne doświadczenia.

Nasz proces onboardingowy został przystosowany do obecnych warunków. Zgodnie z rekomendacjami, kontakt personalny został zminimalizowany i zostają utrzymane zasady dystansu społecznego. Wielu naszych nowych pracowników przeszło z sukcesem całkowity onboarding w formie zdalnej.

Nasz zespół preboarding jest w stałym kontakcie z nowymi pracownikami od momentu podpisania umowy do pierwszego dnia pracy. Nowi pracownicy otrzymują instrukcje dotyczące logowania oraz plan procesu onboardingowego. Pierwszy dzień standardowo zaczyna się od szkolenia BHP, a następnie każdy nowy pracownik otrzymuje indywidualny plan szkolenia i jest w stałym kontakcie z managerem lub koordynatorem zespołu, w którym będzie docelowo pracował. Zarówno przy rekrutacji, jak i w codziennej pracy, korzystamy obecnie mocno z technologii wideo i dbamy o regularny kontakt z nowymi pracownikami, aby czuli się komfortowo i mieli możliwość efektywnego wdrożenia się bez poczucia odosobnienia.

Dziękuję za rozmowę. 

Ekspert: Aneta Szymańska-Janecka
Talent Acquisition Professional Brown Brothers Harriman

Aneta Szymańska-Janecka posiada siedmioletnie doświadczenie w rekrutacji wewnętrznej. Obecnie zajmuje się prowadzeniem rekrutacji na stanowiska specjalistyczne i menadżerskie w obszarze finansów oraz wspiera działania employer brandingowe w Brown Brothers Harriman. Ukończyła psychologię ze specjalizacją pracy i organizacji oraz filologię hiszpańską.

Autor: Karolina Zdunowska
Redaktor naczelna Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.

Zobacz również