Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Center of Excellence (CoE)

W poniższym artykule wyjaśniamy, co to jest Center of Excellence (CoE).
30.10.2019
Dowiedz się, czym jest Center of Excellence (CoE). Poznaj definicję Center of Excellence (CoE).

Center of Excellence (CoE) – definicja

Center of Excellence (CoE) to struktura organizacyjna, która zajmuje się działalnością naukową i procesami rozwoju nowoczesnych technologii na najwyższym światowym poziomie, np. finansowo-księgowymi. Tego typu centra kompetencji to komórki tworzone wewnątrz organizacji, których celem jest zarządzanie specjalistyczną wiedzą z zakresu finansów i wypracowywanie najwyższych standardów realizacji określonej usługi. Wiedza w danej dziedzinie jest stale rozwijana i doskonalona, a następnie przekazywana do wszystkich oddziałów firmy na całym świecie. 

W przeciwieństwie do BPO (Business Process Outsourcing) i SSC (Shared Service Centers), w CoE nie tylko wykonuje się jakiś proces, lecz także pracuje z biznesem nad jego usprawnieniem w celu uzyskania wartości dodanej (tzw. added value). W grę wchodzi więc nie tylko zarządzanie wiedzą i procesem, lecz także zmiany ukierunkowane na zwiększenie efektywności. Ma to konsekwencje między innymi dla pracowników, którzy mają dzięki temu szansę uczestniczyć w kształtowaniu procesów. Dla biznesu oznacza zaś zwiększanie konkurencyjności i zyskowności.

Center of Excellence (CoE) – struktura

Mechanizm przenoszenia procesów do Business Center of Excellence (BCoE) zakłada, że działania w obszarze styczności z klientem, tzw. front office, zostają oddzielone od zadań back office. Te pierwsze odbywają się w krajowej lub globalnej sieci obsługi, te drugie mogą być prowadzone gdzie indziej. Mogą przy tym odzwierciedlać strukturę firmy-matki, tworząc centralę (ang. headquaters), w której powstają wspomniane usprawnienia procesowe, oraz jej filie w różnych krajach.

Na świecie istnieje trend przenoszenia wszystkich zespołów wsparcia (ang. supporting functions) do BCoE. Z reguły zaczyna się od tego, co jest maksymalnie skomputeryzowane, czyli od finansów, które spajają całą firmę.

By jednak procesy mogły zostać przeniesione do centrum biznesowego, musi dojść do ich standaryzacji, a następnie konsolidacji. Z analizami procesowymi, ich integracją, a następnie usprawnieniami wiąże się specyfika pracy w takim centrum. Z jednej strony w BCoE pracują doświadczeni eksperci, którzy oprócz tego, że tworzą zespoły projektowe do przenoszenia procesów, chętnie dzielą się swoją wiedzą, z drugiej pojawiają się młode talenty, dla których praca ta staje się bardzo dobrą podstawą do dalszej kariery. Pozwala ona na naukę w szybkim tempie wielu rzeczy, poznanie pracy zespołowej, zdobycie wiedzy eksperckiej i odnalezienie się na rynku pracy.

Center of Excellence (CoE) – przykłady

W Polsce przykładem Business Center of Excellence jest ArcelorMittal BCoE

Źródło: "Business Centers of Excellence", Kariera w Finansach i Bankowości 2017/18.