Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Staż drogą do kariery

Wiedząc, że zaplecze kadrowe jest niezbędne w realizacji strategii biznesowych i ambitnych planów, firmy starają się przyciągnąć najlepszych pracowników i coraz częściej podejmują współpracę z osobami bez wymaganych umiejętności, lecz z potencjałem do rozwoju i nauki. Jaka jest rola programów stażowych i czy odpowiadają one na potrzeby biznesu?
Kategoria: Raporty
18.04.2017

Pracodawcy deklarują dostrzeganie korzyści, jakie niesie za sobą organizacja staży i praktyk, a także mają coraz większe doświadczenia w tym zakresie. Aż 87% firm objętych badaniem rekrutowało już stażystów. Większość organizacji zatrudnia jednocześnie kilka takich osób, w dużych firmach jest to nawet 20–30 pracowników na stażu. Odsetek firm zatrudniających stażystów rośnie wraz z wielkością organizacji.

Stażyści w firmie

Firmy najczęściej zatrudniają stażystów w odpowiedzi na bieżące potrzeby. Tylko co czwarta deklaruje posiadanie programu stażowego, spójnego dla całej organizacji. Z jednej strony pozwala to na szybką reakcję na konkretne potrzeby poszczególnych zespołów i pozostawia swobodę działania. Z drugiej jednak, zwiększa ryzyko braku spójności w ramach standardów firmy, jakości prowadzonych działań employer brandingowych i ścieżek kariery. Zwłaszcza w dużych organizacjach zachowanie określonych praktyk w obszarze kształtowania przyszłych pracowników jest kluczowe dla efektywności programów stażowych i ich wpływu na wizerunek firmy na rynku pracy.

W większości firm opiekunem programu stażowego jest wewnętrzny dział HR lub menedżer działu, w którym stażysta wykonuje swoje obowiązki. Tylko 19% firm wyznacza opiekuna projektu, który jest w pełni zaangażowany w organizację i monitorowanie postępów w ramach programu.

Jak powinien wyglądać staż?

Firmy coraz bardziej zdają sobie sprawę, że inwestycja w młodego człowieka, który jeszcze się uczy lub niedawno zakończył edukację, to jedna z najlepszych inwestycji w przyszłość organizacji. To właśnie w trakcie praktyki lub stażu pracodawca może wyłowić prawdziwe talenty. Przygotowanie atrakcyjnego, kompleksowego programu stażowego to jednak duże wyzwanie. Nie chodzi tylko o napisanie interesującego ogłoszenia i zaproponowanie wynagrodzenia, ale zadbanie o szereg elementów, które składają się na ciekawą propozycję dla młodych osób.

Pracodawca powinien zwrócić uwagę na takie elementy stażu jak wprowadzenie stażysty na stanowisko, przygotowanie do pełnienia określonej roli, wspieranie oraz informowanie o postępach oraz zapewnienie możliwości rozwoju po zakończeniu stażu. – Przy obecnej sytuacji na rynku, gdzie trudno jest znaleźć wykwalifikowanych pracowników, programy stażowe stwarzają ogromne możliwości. Im więcej uwagi organizacja poświęci stażyście, tym bardziej będzie on zaangażowany w wykonywane zadania. W konsekwencji pozwoli to na zatrudnienie zmotywowanego pracownika identyfikującego się z firmą, który chce zarówno rozwijać organizację, jak i podejmować nowe wyzwania w celu rozwoju indywidualnego – podkreśla Beata Preis-Hryniewicz, HR Manager w Hays Poland.

Określenie celu i zaplanowanie programu to niejedyne wyzwania stojące przez pracodawcami otwartymi na podjęcie współpracy z młodymi ludźmi. Trudności może przysporzyć sama rekrutacja na staż czy praktykę, a dokładnie poszczególne elementy procesu: od przygotowania atrakcyjnego ogłoszenia, przez jego publikację w odpowiednich kanałach dotarcia, aż po selekcję dokumentów aplikacyjnych. Firmy mogą odczuć również pewne niedogodności, jak choćby konieczność angażowania pracowników w realizację założeń programowych oraz inwestycji w wyposażenie dodatkowych miejsc pracy. Tymczasem młodzi ludzie podkreślają, jak ważne jest dla nich, aby program miał profesjonalną i uporządkowaną strukturę, posiadał jasny cel oraz gwarantował opiekę mentora, który na bieżąco będzie udzielał informacji i opinii na temat poczynionych postępów.

Długo i szczęśliwie?

Z badania Hays wynika, że jedynie 46% organizacji określa jasną ścieżkę rozwoju dla uczestników programu stażowego. Może to wskazywać na fakt, iż przy planowaniu programu nie zawsze uwzględnia się długoterminowe, strategiczne plany rekrutacyjne. Aż 69% organizacji przyznaje, iż głównym powodem zakończenia współpracy ze stażystami jest brak wystarczającej liczby wakatów.

Niekontynuowanie współpracy z efektywnymi pracownikami, w których już zainwestowano, jest obiektywną stratą dla organizacji i rodzi pytanie o sens programu stażowego. Warto jednak zauważyć, iż programy i ich filozofia zmieniły się na przestrzeni ostatnich lat w wielu aspektach: od koncentracji na tym, jak znaleźć utalentowanych kandydatów, po zdefiniowanie, w jakim celu organizowane są staże i praktyki. Dzięki temu programy stażowe stają się stałym elementem strategii zatrudnienia. Ewoluują również w zróżnicowane programy dedykowane różnym grupom. Uwzględniają potrzeby i określają, czego dokładnie firma poszukuje, aby efektywnie realizować swoją strategię biznesową.

Źródło: Hays Poland

Autor: Redakcja
KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach. 

Zobacz również