Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Employer branding

W poniższym artykule wyjaśniamy, co oznacza pojęcie employer branding w świecie biznesu.
31.01.2019
Dowiedz się, co oznacza pojęcie employer branding. Poznaj definicję pojęcia employer branding.

Czym jest employer branding – definicja

Employer branding (EB, z ang. budowanie marki pracodawcy) to szeroko zakrojone działania firmy, które mają na celu kreowanie wizerunku pożądanego pracodawcy. Głównym celem Employer Brandingu jest zbudowanie spójnego i pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy w opinie pracowników firmy, kluczowych kandydatów na rynku pracy oraz partnerów biznesowych, klientów i innych kluczowych udziałowców. 

Termin Employer Branding został wprowadzony dopiero w 2001 roku przez firmę McKinsey. Pomimo prób tłumaczenia tego wyrażenia na język polski (np. budowanie wizerunku pracodawcy), w branży zarządzania zasobami ludzkimi znany jest raczej pod tą anglojęzyczną nazwą.

Employer Branding dzieli się na dwa rodzaje, w zależności od tego, czy działania są kierowane do obecnych czy do przyszłych pracowników.

Employer Branding Wewnętrzny

Employer Branding Wewnętrzny jest skierowany do obecnych pracowników firmy i ma na celu zmniejszenie procesu retencji oraz podniesienie zadowolenia pracowników danej firmy. Ten typ działań dzieli się na:

  • działania wewnętrzne HR: dobre praktyki HR począwszy od świadczeń podstawowych i dodatkowych oferowanych pracownikom, poprzez sprawne HR-owe procesy, narzędzia - infrastrukturę, kluczowe wartości, praktyki i polityki HR – kończąc na wspieraniu pasji pracowników i kultywowaniu talentów, przy pomocy m.in. Talent Management;

Do działań wewnętrznych HR możemy zaliczyć: bogaty system motywacyjny (w tym świadczenia dodatkowe, czyli tzw. benefity: opieka medyczna, ubezpieczenie, karty MultiSport, niskooprocentowane pożyczki, Wczasy pod Gruszą, itp.), programy rozwojowe przygotowane specjalnie dla pracowników danej firmy, system motywacyjny o charakterze finansowym, konkursy i wyjazdy integracyjne oraz elastyczne godziny pracy, system wewnętrznej rekrutacji i selekcji związany z mobilnością pracowników i możliwościami przemieszczenia ich na inne stanowiska pracy.

  • komunikację wewnętrzną: stworzenie przyjaznej atmosfery pracy poprzez informowanie pracowników o wydarzeniach mających miejsce w firmie. Do działań z tego zakresu możemy zaliczyć np. wydawanie gazetek firmowych.

Działania wewnętrzne cieszą się dużą popularnością wśród pracodawców i ponad 80% pracodawców deklaruje wykorzystywanie przynajmniej jednego rodzaju narzędzi wewnętrznych.

Employer Branding Zewnętrzny

Employer Branding Zewnętrzny, czyli komunikacja pomiędzy pracodawcą a kandydatami, dzieli się na:

  • działania rekrutacyjne (skierowane na budowę pozytywnego wizerunku pracodawcy w grupie potencjalnych pracowników i klientów),

Do działań rekrutacyjnych można zaliczyć: działania CSR’owe (Corporate Social Responsibility), udział w targach pracy, rewitalizacja zakładki "Kariera" na stronie internetowej, aktywność na profilach społecznościowych i forach, współpraca z biurami karier na uczelniach. 

  • komunikację zewnętrzną.

Employer Branding w Polsce

Według badań firmy Randstad z 2011 roku w niemal dwóch firmach na trzy (62%) prowadzone były różnorakie działania zewnętrzne, skierowane na budowę pozytywnego wizerunku pracodawcy w grupie potencjalnych pracowników i klientów. Zewnętrzne działania wizerunkowe podejmowały wówczas przede wszystkim:

  • duże firmy (76%),
  • firmy, których działalność obejmuje eksport i import (72%).

Działania employer brandingowe głównie polegały na wzięciu udziału w targach pracy (29%), prowadzeniu na stronie www zakładki dotyczącej kariery (26%) i współpracy z biurami karier na uczelniach.

Nowsze badania, z 2017 roku, przeprowadzone przez HRM Insitute wykazały, że tylko 14% polskich pracodawców posiada jasno sprecyzowaną strategię employer brandingową, a 32% nadal nad nią pracuje. To samo badanie wykazało, że aż 86% pracodawców uważa, że posiadanie strategii employerbrandingowej wpływa na łatwość przyciągania kandydatów do firmy.

Wsparciem dla pracodawców w obszarze employer brandingu są wyspecjalizowane agencje employer branding (EB). Oferują one szereg działań, zmierzających do zbudowania silnych i atrakcyjnych marek pracodawców. Zadania agencji employer branding (EB) mogą być szeroko zakrojone: dotyczyć badań i strategii, przez koncepcje i wdrożenie, aż po audyt i konsulting.  


Źródła:

  • Idealny pracodawca - Universum Top 100 2009 r., s.4. 
  • Badanie Randstad, Employer branding po polsku, czyli co trzeci pracodawca nie dba o swój wizerunek, 2011. 
  • Dobry wizerunek pracodawcy, czyli jak employer branding wpływa na skuteczność działań biznesowych, Badanie opinii przedsiębiorców zlecone przez Instytut Badawczy Randstad, zrealizowane przez TNS OBOP, 2010. 
  • Employer Branding w Polsce - Badanie podejmowanych działań wizerunkowych firm oraz ocena ich skuteczności w oczach polskich przedsiębiorców, Badanie opinii przedsiębiorców zlecone przez Instytut Badawczy Randstad, zrealizowane przez TNS OBOP, 2010. 
  • Badania HRM Institute, Employer Branding w Polsce 2017, 2017.