Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Pracownik ery cyfrowej

Zmiany technologiczne mają istotny wpływ na zachowanie pracowników. Aż 84% z nich uważa za istotne, by ich firmy korzystały z najnowszych technologii. Jak wynika z raportu Deloitte „The connected worker. Clocking in to the digital age”, 36% pracowników umysłowych to wyjątkowo aktywni użytkownicy nowoczesnych technologii.
Kategoria: Raporty
07.08.2017

Deloitte przebadał ponad dwa tysiące pracowników umysłowych i fizycznych w Wielkiej Brytanii, którzy pracują w przemyśle budowlanym, infrastrukturalnym, usługach biznesowych i tzw. usługach profesjonalnych (prawo, usługi doradcze, usługi rekrutacyjne).

Białe i niebieskie kołnierzyki

Eksperci Deloitte Digital uważają, że liczba connected workers, czyli osób, których życie zawodowe zmienia się wraz z rozwojem technologii cyfrowych, takich jak Internet Rzeczy, automatyzacja czy robotyzacja, będzie rosła. Aż 84% badanych pracowników wyraziło opinię, że jest ważne, by ich firmy korzystały z najnowszych technologii, które będą dla nich dostępne. Wśród pracowników umysłowych („białych kołnierzyków”) wskaźnik ten wynosił 88%, a wśród wykonujących pracę fizyczną („niebieskich kołnierzyków”) – 76%. Ci drudzy częściej również postrzegają korzystanie przez biznes z nowoczesnych technologii za mało istotny czynnik (24 do 12%).

Power users

Eksperci Deloitte podzielili ankietowanych według częstotliwości korzystania przez nich z nowych technologii. Wśród nich rosnącą w siłę grupą są tzw. power users, czyli użytkownicy najczęściej korzystający z nowoczesnych narzędzi i najbardziej zaawansowani w zakresie wykorzystania licznych ich funkcji.

Power users używają nowoczesnych technologii częściej niż pięć razy dziennie. Wśród pracowników umysłowych stanowią oni aż 36%. Zaledwie 11% zadeklarowało z kolei luźny i sporadyczny związek z technologiami w miejscu pracy.

Życie i praca a narzędzia technologiczne

Badanie Deloitte pokazało, że niezależnie od wykształcenia i rodzaju wykonywanej pracy ankietowani korzystają z dobrodziejstw technologii w życiu prywatnym w bardzo podobnym stopniu.

Najczęściej wskazywali e-mail (średnio 25% wśród pracowników umysłowych i 24% wśród pracowników fizycznych), komputer stacjonarny (odpowiednio 23 i 22%) oraz smartfony (24 i 22%). 

Różnice pojawiają się, gdy ankietowani byli pytani o używanie tych samych narzędzi i technologii w miejscu pracy. Podczas gdy w przypadku pracowników umysłowych właściwie nie ma różnicy w korzystaniu z maila i komputerów w pracy i poza nią, to w przypadku pracowników fizycznych widać, że w życiu zawodowym nie mają z nimi zbyt dużej styczności – mówi Jan Michalski, Partner, Lider zespołu TMT w Deloitte.

Korzyści z wdrażania nowoczesnych rozwiązań

Wśród „niebieskich kołnierzyków” 47% pytanych używa swojego smartfona poza pracą częściej niż pięć razy dziennie, podczas gdy w miejscu pracy robi to jedynie 13%.

Tymczasem wykorzystanie obycia pracowników z nowoczesnymi technologiami i zastosowanie ich w miejscu pracy jest korzystne dla organizacji. – Systemy informatyczne, które wykorzystują aplikacje mobilne, dają możliwość komunikacji między pracownikami oraz lokalizowania w jednym miejscu istotnych dla nich informacji – dodaje Wojciech Górniak, Dyrektor w Deloitte Digital.

Jak nowoczesne technologie wpływają na życie pracowników? Zdaniem pracowników umysłowych, przede wszystkim ułatwiają one pracę (potwierdza to 25% z nich). Ponadto poprawiają wydajność całej organizacji (23%) oraz pozwalają wypełnić szybciej powierzone im zadania (zdaniem 22%).

Technologie oferują również elastyczność. W miejscu pracy oczekuje jej 63% pracowników umysłowych, a 56% z nich byłoby w stanie zrezygnować z bezpieczeństwa socjalnego w pracy na rzecz elastyczności.

Cyfryzacja biznesu przyszłością

Główne siły napędzające cyfrową transformację w firmach pochodzą z trzech obszarów: wewnątrz przedsiębiorstwa, pracowników i otoczenia zewnętrznego.

– Firmy na całym świecie są pod coraz większą presją, aby zwiększać produktywność. Korzystanie z technologii cyfrowych w większym stopniu niż dotychczas może ten proces wspomóc. Należy jednak pamiętać, że to ludzie są kluczowym elementem sektora usług, a zmiany technologiczne mają istotny wpływ na ich zachowanie i, jak pokazuje badanie Deloitte, pracownicy doceniają wsparcie technologiczne w pracy. Zarówno wśród pracowników umysłowych, jak i fizycznych widać przywiązanie do technologii. Coraz częstsze i bardziej zaawansowane korzystanie z niej w życiu osobistym już wpływa na nasze zachowania – również w miejscu pracy. Od cyfryzacji biznesu nie ma zatem ucieczki – mówi Olgierd Cygan, Lider Deloitte Digital CE. 

Źródło: informacja prasowa Deloitte.

Autor: Redakcja
KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach. 

Zobacz również