30-09-2012 | Joanna Urbaniak

Process Manager: opis stanowiska, zakres obowiązków, wynagrodzenie

W poniższym artykule prezentujemy sylwetkę Process Managera. Poznaj zakres obowiązków, zadania i profil osoby pracującej na tym stanowisku, a także dowiedz się, ile zarabia Process Manager.
 

Przejdź do pełnej listy opisów stanowisk w finansach »

 

Process Manager jest stanowiskiem kierowniczym w firmach typu BPO/SSC (Business Process Outsourcing/Shared Service Centres), na których wymagana jest wiedza merytoryczna oraz umiejętność zarządzania zespołem. W strukturach BPO w przypadku dużych projektów Process Manager odpowiada za jeden proces (RTR, PTP, lub OTC) dla wielu lokalizacji/jednostek. Jeżeli firma typu BPO/SSC prowadzi księgowość dla mniejszego podmiotu, Process Manager może odpowiadać kompleksowo za obsługę całego klienta. 

 

Zobacz oferty pracy w centrach BPO/SSC »


 

Zakres obowiązków

 

  • zarządzanie zespołami Team Leaderów/księgowych odpowiedzialnymi za jeden z trzech procesów (RTR, PTP, lub OTC) w różnych krajach lub kompleksowo za wszystkie procesy dla wybranych jednostek/lokalizacji
  • odpowiedzialność za proces zamknięcia okresu i przygotowanie raportów/sprawozdań finansowych
  • rozwiązywanie merytorycznych problemów w porozumieniu z klientem i audytorem
  • uczestnictwo w przeniesieniu procesów wcześniej obsługiwanych samodzielnie przez klienta
  • motywowanie i wspieranie zespołów w celu osiągania założonych celów oraz poziomu efektywności
  • odpowiedzialność za zgodność powierzonego obszaru z określoną polityką rachunkowości oraz innymi uregulowaniami (np. SOX)
  • utrzymywanie kontaktu z klientem oraz instytucjami zewnętrznymi
  • współpraca z audytem wewnętrznym oraz zewnętrznym
  • odpowiedzialność za zatrudnianie, motywowanie i rozwój podległych pracowników

 

 

Profil

 

Process Manager powinien posiadać wiedzę merytoryczną dotyczącą zasad pełnej księgowości, określonych zasad rachunkowości (np. IFRS, US GAAP) oraz doświadczenie w zarządzaniu dużymi zespołami ludzi (podwładnymi bezpośrednio i pośrednio). Process Manager to osoba, która z reguły posiada minimum sześcioletnie doświadczenie  w firmie audytorskiej lub jako Team Leader/Transition Manager w strukturach BPO/SSC. Ponad połowa osób zatrudnionych na stanowisku Process Managera posiada lub jest w trakcie uzyskiwania jednej z trzech następujących kwalifikacji zawodowych: ACCACIMA lub biegłego rewidenta.


 

Wynagrodzenie

 

Całkowite miesięczne wynagrodzenie brutto na stanowisku Process Manager (managera procesu biznesowego)

 

Typ procesu/wielkość zespołu Dolny kw. Mediana Górny kw.
RtR (pow. 70 FTE) 18 900 zł 20 400 zł 23 500 zł
RtR (30-70 FTE) 16 800 zł 18 600 zł 21 000 zł
RtR (pon. 30 FTE) 14 600 zł 16 400 zł 18 900 zł
OtC/PtP (pow. 70 FTE) 15 200 zł 17 300 zł 19 500 zł
OtC/PtP (30-70 FTE) 13 400 zł 15 800 zł 17 900 zł
OtC/PtP (pon. 30 FTE) 11 500 zł 13 700 zł 16 000 zł
Średni udział premii   7%  

Źródło: Goldman Recruitment Salary Survey 2015

 

Zobacz oferty pracy dla Process Managera »


 

Perspektywy rozwoju

 

Process Manager może kontynuować karierę w ramach centrum BPO/SSC awansując na stanowisko dyrektora odpowiedzialnego za całe centrum typu BPO / SSC. Możliwe jest także zwiększanie zakresu obowiązków w ramach tego samego stanowiska poprzez prowadzenie większego projektu lub pełnienie roli menedżerskiej w ramach PMO (Project Management Office), Transition lub Process Improvement. Process Manager może kontynuować swoją karierę poza strukturami BPO/SSC jako kontroler finansowy, główny księgowy lub dyrektor finansowy.


 

Process Manager w organizacji

 

Przełożeni Podwładni
Head of SSC (ew. BPO) Accountant
  Senior Accountant
  Team Leader

 

Opracowanie na podstawie Goldman Recruitment Salary Survey 2015

Temat pod lupą
Na zdj. Edyta Gałaszewska-Bogusz

W naszej organizacji stawiamy na indywidualność

W XXI wieku, w którym praca coraz częściej wyraża naszą osobowość i odzwierciedla nasze zainteresowania, jak nigdy dotąd o wysokiej jakości miejsca pracy świadczy kultura organizacyjna, różnorodność i poszanowanie indywidualności. O tych wyzwaniach, które dotyczą zarówno pracowników, jak i pracodawców rozmawiamy z Edytą Gałaszewską-Bogusz, Dyrektorem Accenture Operations w Polsce.

Więcej artykułów
Awanse
Agnieszka Kielichowska

Agnieszka Kielichowska Dyrektorem Departamentu Kontaktu z Klientami w KIR

Z początkiem lutego 2017 r. Agnieszka Kielichowska została dyrektorem Departamentu Kontaktu z Klientami w Krajowej Izbie Rozliczeniowej.

Więcej awansów
Wydarzenie tygodnia

Jedyne w tym roku szkolenia asesorów konkursu Polish Project Excellence Award 2017

Zapraszamy do wzięcia udziału w jedynych w tym roku warsztatach asesorów oceniających projekty w konkursie na najlepiej zarządzany projekt, organizowanym przez Stowarzyszenie IPMA Polska.

Więcej wydarzeń
UE